
בריאות

מוצרים ללא סוכר הפכו בשנים האחרונות לנפוצים במיוחד על מדפי הסופרמרקטים. רבים בוחרים בהם מתוך מחשבה שמדובר בחלופה בריאה יותר לסוכר רגיל, אך מומחים בתחום התזונה מסבירים שהתמונה מורכבת יותר.
לדברי לוסיאנה סוארס, דיאטנית קלינית ומנהלת תוכנית לתואר שני בתזונה קלינית ודיאטטיקה באוניברסיטת ג'ונסון וויילס, לממתיקים מלאכותיים יש מקום במקרים מסוימים - כאשר הם מסייעים בירידה במשקל או במצבים רפואיים המחייבים הפחתת סוכר. עם זאת, היא מציינת כי הפחתה בצריכתם עשויה לתרום להפחתת חשקים למתוק, לשיפור ביציבות הרגשית ולתפקוד תקין יותר של הקשר בין המעי למוח.
אחת ההשפעות שעלולות להופיע לאחר צמצום צריכת ממתיקים מלאכותיים היא ירידה בתחושות של מתח, חרדה ועצבנות. קריסטן לורנץ, דיאטנית ומייסדת Kristen Lorenz Nutrition, מסבירה כי "המעי והמוח נמצאים בתקשורת מתמדת, וממתיקים מלאכותיים עשויים לשבש את התקשורת הזו בדרכים שמשפיעות על התחושה שלנו".
לדבריה, ממתיקים כמו סוכרלוז וסכרין עלולים לשנות את הרכב חיידקי המעי, שינוי שעשוי להתבטא בחוסר יציבות במצב הרוח, עצבנות ותגובה מוגברת למצבי לחץ. בנוסף, היא מציינת כי אספרטיים (ממתיק מלאכותי) עשוי להתפרק בגוף לחומרים שעלולים לגרום לגירוי יתר של תאי מוח אצל אנשים רגישים, מצב שעשוי להיות קשור לחרדה ולכאבי ראש.
סוארס מסבירה כי כאשר המוח מזהה טעם מתוק הוא מצפה לקבל אנרגיה בצורת גלוקוז. כאשר האנרגיה הזו אינה מגיעה, עלולה להיווצר תגובה שמגבירה תחושת מתח ובלבול במערכות הגוף. "עם הזמן, הדבר עלול להשפיע על חשקים, הורמוני לחץ וויסות מצב הרוח", היא אומרת.
עם זאת, המומחים מדגישים כי לא מדובר בשינוי שמורגש באופן מיידי. "לא בהכרח תתעוררו למחרת ותרגישו אחרת באופן מיידי", אומרת סוארס. "אך בתוך מספר שבועות ייתכן שתבחינו במצב רוח יציב יותר ופחות עצבנות".
לצד ההשפעה האפשרית על מצב הרוח, מחקרים מצביעים גם על קשר בין צריכה גבוהה של ממתיקים מלאכותיים לבין סיכון מוגבר לדיכאון. לורנץ מפנה למחקר שנמשך 14 שנים וכלל יותר מ-31 אלף נשים. לפי ממצאי המחקר, נשים שצרכו כמויות גדולות במיוחד של מזונות ומשקאות המכילים ממתיקים מלאכותיים היו בעלות סיכון גבוה ב-37 אחוזים לפתח דיכאון.
"הממתיקים המלאכותיים בלטו מעל כל שאר הגורמים, אפילו יותר מבשרים מעובדים, דגנים מזוקקים וחטיפים עתירי סוכר", אומרת לורנץ. לדבריה, החוקרים סבורים כי ממתיקים מלאכותיים עשויים להפעיל מנגנונים במוח שכבר נקשרו בעבר להתפתחות דיכאון.
עם זאת, היא מדגישה כי מדובר בקשר סטטיסטי בלבד ולא בהוכחה לכך שהממתיקים עצמם גורמים לדיכאון. בנוסף, אוכלוסיית המחקר כללה בעיקר נשים בגיל העמידה, ולכן ייתכן שלא ניתן להשליך את הממצאים על כלל האוכלוסייה. לדבריה, ייתכן גם שאנשים הסובלים מראש מקשיים רגשיים נוטים יותר לצרוך מזונות מעובדים ומוצרים המכילים ממתיקים מלאכותיים.
למרות זאת, החוקרים מצאו כי נשים שהפחיתו את צריכת הממתיקים המלאכותיים במהלך שנות המחקר הפחיתו גם את הסיכון שלהן לדיכאון.
גם סמנתה פיטרסון, דיאטנית המתמחה ברפואה פונקציונלית, מצביעה על החשיבות של הקשר בין מערכת העיכול למוח. לדבריה, ממתיקים מלאכותיים עשויים להשפיע על אוכלוסיית החיידקים במעי, שלה תפקיד משמעותי בוויסות מצב הרוח. בנוסף, הם עשויים להשפיע על מנגנוני התגמול והשובע במוח, ובכך להשפיע על דפוסי האכילה ועל רמות האנרגיה לאורך זמן.
פיטרסון מסבירה כי מי שמפחית את צריכת הממתיקים המלאכותיים נוטה פעמים רבות לבחור במזונות מאוזנים ומזינים יותר, דבר שעשוי לתרום לבריאות המוח ולתחושת יציבות לאורך היום.
לדבריה, לאורך זמן הפחתת צריכת ממתיקים מלאכותיים עשויה לסייע בהפחתת חשקים, בשמירה על רמות אנרגיה יציבות יותר ובהפחתת תחושת העייפות והשחיקה הרגשית במהלך היום.
לחצו כאן לקבלת כל העדכונים, הסיפורים והחיזוקים של ערוץ 2000 בוואטסאפ >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו