נוסעים ישראלים מתאגדים: תלונה רשמית נגד שדה התעופה בליון בגין יחס מפלה ובידוק משפיל
אדם ישן בשדה התעופה. (צילום: d_odin/shuttrstock)

חדשות בעולם

נוסעים ישראלים מתאגדים: תלונה רשמית נגד שדה התעופה בליון בגין יחס מפלה ובידוק משפיל

בעקבות פרסום מקרה של נוסע ישראלי שטען כי עוכב במכוון והחמיץ את טיסתו - נוסעים נוספים מספרים על חוויות דומות: ״התייחסו אלינו כאל חשודים״

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
נוסעים ישראלים מתאגדים: תלונה רשמית נגד שדה התעופה בליון בגין יחס מפלה ובידוק משפיל
אדם ישן בשדה התעופה. (צילום: d_odin/shuttrstock)
אא

סערה סביב נמל התעופה בליון, צרפת: לאחר פרסום עדותו של הראל, אזרח ישראלי שמתגורר בצרפת, לפיה עוכב בבידוק ביטחוני ממושך ונמנע ממנו לעלות על טיסתו חזרה לישראל - ישראלים נוספים יוצאים כעת לספר על מקרים כמעט זהים שחוו בשדה, ותובעים הכרה רשמית בפגיעה ובאפליה.

הראל, שטס בשבוע שעבר מליון, סיפר כי עוכב בבידוק ביטחוני במשך שעה וחצי, במסגרתו נפתח כל תיק, קלסר ודפדפת ברשותו, תוך שלדבריו המאבטחים "התבדחו וצחקו ביניהם בזמן שעבדו באיטיות מכוונת". הוא סיפר כי נאמר לו שהמטוס ימתין לו - אך עם הגעתו לשער העלייה למטוס, התברר כי הדלתות כבר נסגרו. לאחר פניותיו לשדה ולחברת התעופה ולאחר פרסום הסיפור, קיבל החזר כספי מלא על הטיסה והכרטיס הנוסף שרכש.

אלא שכעת, מתברר כי מדובר ככל הנראה בדפוס פעולה חוזר: זוג ישראלים נוסף, תמי ושלומי, סיפרו על מקרה דומה שהתרחש גם כן בליון. לדבריהם, עוכבו לבידוק "נפרד, מבודד ומוגבר", לאחר שכבר ביצעו צ'ק-אין כשלוש שעות לפני הטיסה. "הצמידו לחפצים שלנו תגיות אדומות, לקחו את הדרכונים לבדיקה חוזרת, ביצעו בנו חיפוש גופני פעמיים - וכל שאלה נענתה בצחוק או בחיוך מזלזל", תיארה תמי.

לדברי שלומי, המאבטחים פתחו כל ספר שהיה ברשותם, עברו דף-דף, וביקשו לבדוק כל פריט שוב ושוב, לכאורה באיטיות מכוונת. כשהתלונן על ההתנהלות, נענה כי "אלו דרישות ביטחוניות של הרשויות בישראל". לטענתם, גם לאחר סיום הבידוק הראשוני - שלומי הופרד פעם נוספת לבדיקה נוספת סמוך לשער העלייה למטוס.

בעקבות האירועים החוזרים, מתגבשת בימים אלה תלונה רשמית שנוסח טיוטתה הגיע לידי כתבנו. המכתב, שצפוי להישלח לשדה התעופה בליון, לחברת התעופה ולגורמים אירופיים לשמירה על זכויות הנוסע, כולל דרישה לחקור את ההתנהלות כלפי ישראלים בנמל ולספק הסברים רשמיים ומתועדים.

בין היתר נכתב בו: "נראה כי נוסעים מישראל עוברים בידוק נפרד, מעכב ומשפיל - שאינו מתבצע כלפי נוסעים ממדינות אחרות. אנו דורשים בדיקה מעמיקה, הפסקה מיידית של ההליך המפלה ופיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה לנפגעים".

עד כה, לא התקבלה תגובה רשמית מנמל התעופה בליון או מהרשויות בצרפת. הנוסעים דורשים לא רק החזר כספי - אלא הכרה בכך שהתנהלות המאבטחים מהווה אפליה של ממש כלפי אזרחים ישראלים.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי