
יהדות

הטעם הכי מפורסם למצוות הסוכה דווקא בחודש תשרי הוא משום שבזמן הזה ברור לכול שאנו נכנסים לסוכה אך ורק לשם שמיים, ולא בגלל הנוחות שלנו - שכן בימים אלו מתחיל להיות קר יותר מאשר בתקופת הקיץ הנעימה.
ובזוהר הקדוש נכתב שנכנסים לסוכה דווקא לאחר יום הכיפורים, מפני שבסוכה יש השראת שכינה וקדושה גדולה. ורק אדם שנטהר מעוונותיו ראוי ליהנות מאור קדוש זה.
בטעם הדבר כותב ה"בני יששכר" זצ"ל כי אנו מצווים לשמוח בכניסתנו לסוכה ובמהלך כל החג - ושמחה זו שייכת רק אחרי יום הכיפורים. אחרי שנמחלו כל חטאותינו יש שמחת לב אמיתית.
כתב ה"כלי יקר" על הפסוק "כל האזרח בישראל ישבו בסוכות" ללמדנו שאנו בעולם הזה זמניים, ומי שמחשיב עצמו כאזרח - כלומר, מי שחושב שהוא תושב קבע - יצא לסוכה שהיא דירת עראי, ושם יתעורר ליבו לתשובה.
מובא בזוהר ובמדרשים שמי שנזהר במצוות הסוכה זוכה לאריכות ימים, שנאמר: "בצילו נחיה", והיא מגינה עליו בעת צרה, וניצל כל השנה מאויבים, שנאמר: "כי יצפנני בסכה ביום רעה".
המצווה מכפרת על עונש גלות, ותהיה לאדם שמירה במלחמת גוג ומגוג והגנה מפני המזיקים. האדם יזכה לישב בסוכת עורו של לוויתן, והאור שבסוכה משכין שלום, אהבה ואחווה בביתו של אדם ובישראל. הוא זוכה לרשת שני עולמות - העולם הזה והעולם הבא.
כביכול נעשה שותף לקדוש ברוך הוא במעשה בראשית, שהרי הסוכה דומה לאות ב', והקדוש ברוך הוא ברא שני עולמות, שיש בנו שני יצרים, וכן התורה מתחילה באות ב'.
כתב השל"ה במסכת פסחים שנהגו לנשק את הסוכה בכניסה וביציאה - משום חיבוב מצווה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו