ארבעת המינים מהודרים או בגד לחג לאישה?
חג הסוכות (צילום Yehoshua Halevi/shutterstock)

מענה ההלכה העולמי

ארבעת המינים מהודרים או בגד לחג לאישה? הרב יניב עזיז שליט"א

הגאון הרב יניב עזיז שליט"א, ראש בית ההוראה 'מענה ההלכה' של ערוץ 2000 במענה לשאלות סביב חג הסוכות הקרב ובא

עידו לוי
הוספת תגובה
ארבעת המינים מהודרים או בגד לחג לאישה?
חג הסוכות (צילום Yehoshua Halevi/shutterstock)
אא

שלום כבוד הרב. מה עדיף לקנות אם אין לי הרבה כסף - ארבעת המינים מהודרים, או שאולי עדיף שאקנה לאשתי בגד יפה לחג ואשמח את ילדיי ובני ביתי, אבל איאלץ לקנות ארבעת המינים שהם רק כשרים לברכה?
 פשוט שיותר חשוב לשמח את אשתך ובני ביתך מאשר להדר במצוות ארבעת המינים. כיוון ששמחת חג לאשתו ולבני ביתו זו מצווה מהתורה, ואילו הידור במצוות ארבעת המינים הוא מדרבנן (דרך שיחה חלק ב, ילקוט יוסף עמ' מג).

מה השיעור לכתחילה של לולב, הדס וערבה?
 הלולב צריך להיות לפחות ארבעה טפחים, שהם לדעת מרן ה"שולחן ערוך" 27 ס"מ, ולדעת המחמירים - 30 ס"מ.
 שיעור ההדס והערבה צריך להיות 20 ס"מ, והמחמירים ייקחו הדס וערבה באורך 24 ס"מ.
 לדעת החזון איש הלולב צריך להיות 40 ס"מ, הדס והערבה 30 ס"מ, והמחמיר בכל זה תבוא עליו ברכה.

מה זה הדס שוטה, והאם הוא פסול לגמרי? כי אמרו לי שאפשר להקל בהדס שוטה.
 ראה מה שכתב מרן ה"שולחן ערוך" (תרמו ס"ג):
 "ענף עץ עבות האמור בתורה הוא הדס שעליו חופין את עצו, כגון שלושה עלים או יותר בגבעול אחד. אבל אם היו שני עלים בשווה, זה כנגד זה, והעלה השלישי למעלה מהם - אין זה עבות, אבל נקרא הדס שוטה, והוא פסול לברכה" (מגיד משנה פרק ז הלכה ב, פסקי הריא"ז, חיי אדם).

יש לנו בחצר עץ הדסים אבל הוא בן שנה, אמרו לי שהוא ערלה. האם הוא כשר לברכה?
 לא צריכים הדס בן ארבע שנים, משום שאין דין ערלה בהדס, והוא כשר לארבעת המינים (פאר הדור לרבנו הרמב"ם סימן קכ, רבנו עובדיה מברטנורא במסכת ערלה פרק א משנה ז).

מה הכי חשוב לבדוק כאשר קונים אתרוג?
 אם אתה קונה אתרוג בקופסה עם כשרות, הכי חשוב לבדוק שהוא אינו מורכב.
 זאת משום שלדעת רוב הפוסקים אתרוג מורכב פסול לברכה.
 יש לדעת כי השוק מלא באתרוגים מורכבים, ואם חפץ אתה להציל את עצמך בדבר - תקנה אתרוג תימני או מרוקאי שהובא מחוץ לארץ, בכשרות טובה, ואז תנוח נפשך (מהר"ם אלשיך, מגן אברהם, ט"ז ומשנה ברורה סימן תרמח).

שמעתי שיש מצווה לאגוד את הלולב, ההדס והערבה. אם לא הספקתי לאגוד אותם בערב החג - מותר לאגוד אותם ביום טוב?
 אין לאגוד את הלולב ביום טוב בקשר גמור, אלא יתלוש עלה מהלולב ביום טוב ויאגוד בו את הלולב ויעשה קשר עניבה (רבנו חננאל, הרי"ף, שולחן ערוך סימן תרנ"א, החיד"א ב"מורה באצבע" אות רצא).

אולי אחת ולתמיד ילמדנו רבנו מה מותר ומה אסור לאכול מחוץ לסוכה?
 אסור לאכול מחוץ לסוכה פת בשיעור כביצה (54 גרם). מי שרוצה לאכול פת מחוץ לסוכה - יאכל פחות מהשיעור הנ"ל, או שיאכל בסוכה קצת יותר מהשיעור הנ"ל (כגון 60 גרם) ויברך "לישב בסוכה" לכתחילה.
 לגבי עוגות - אפשר לאכול גם כן עד שיעור כביצה, אך יותר מכך חייב לאכול בסוכה. עם זאת, לא מברך "לישב בסוכה" אלא אם אכל שיעור שלוש ביצים (162 גרם).
 מעל שיעור זה - מברך "לישב בסוכה", ועדיף לאכול עוגות בשיעור 216 גרם.
 ותדע כי פירות, ירקות, בשר, דגים, אורז, ביצים ושתייה - אפשר לאכול מחוץ לסוכה כמה שרוצה, ולא מברך עליהם "לישב בסוכה".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי