"שנייה מהתרסקות": טייס לשעבר הודה:  ניסה לכבות את מנועי המטוס באמצע טיסה
מטוס של חברת אלסקה איירליינס. (צילום: Karolis Kavolelis/shuttrstock)

חדשות בעולם

"שנייה מהתרסקות": טייס לשעבר הודה: ניסה לכבות את מנועי המטוס באמצע טיסה

רק תגובה מהירה של אנשי הצוות הצילה 80 נוסעים. הפרטים שנחשפים עכשיו בבית המשפט, מצמררים

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
"שנייה מהתרסקות": טייס לשעבר הודה:  ניסה לכבות את מנועי המטוס באמצע טיסה
מטוס של חברת אלסקה איירליינס. (צילום: Karolis Kavolelis/shuttrstock)
אא

ג'וזף דיוויד אמרסון, ששימש בעבר כטייס בחברת "אלסקה איירליינס", הודה בבית המשפט כי ניסה להשבית את מנועי מטוס נוסעים בזמן טיסה, בעת שישב בתא הטייס שלא במסגרת תפקידו. האירוע החריג, שהתרחש באוקטובר 2023, הסתיים ללא נפגעים אך הדגיש את הסכנות הטמונות במצבי קיצון נפשיים אצל אנשי צוות אווירי.

ב־22 באוקטובר המריא מטוס מדגם "אמבראר 175" משדה התעופה אוורט שבוושינגטון לכיוון סן פרנסיסקו. בטיסה זו שהו 80 נוסעים לצד ארבעה אנשי צוות. אמרסון, שישב במושב הגיבוי בתא הטייס, פנה לפתע לעמיתיו והצהיר כי הוא "לא מרגיש כשורה". בהמשך ניסה להפעיל מנגנון חירום שתכליתו לנתק את אספקת הדלק, פעולה שיכולה להביא לעצירת המנועים באוויר. טייסי המטוס זיהו את המהלך בזמן, עצרו אותו והטיסו את המטוס לנחיתה לא מתוכננת בפורטלנד.

בחקירה שנערכה לאחר האירוע טען אמרסון כי יומיים קודם לכן השתמש בפטריות הזיה, וכי חוסר שינה ממושך לצד תקופה של דיכאון חמור גרמו לו לאובדן אחיזה במציאות. בבית המשפט אמר כי חוויית השפל הזו שינתה אותו מן היסוד: "הייתי חייב להתמודד עם הצדדים האפלים שבי, והיום אני מבין עד כמה חיי משפחתי וקהילתי חשובים לי".

בהסדר שנחתם עם התביעה נקבע כי אמרסון ירצה עונש של 50 ימי מאסר שכבר נכללו במעצרו, חמש שנות מבחן, מאות שעות שירות לטובת הציבור שמספרן נקבע על פי מספר הנוסעים שהיו בטיסה וכן תשלום פיצוי בסכום כולל של עשרות אלפי דולרים. במקביל עומד בפניו הליך פדרלי נפרד, שבו תיתכן דרישה לעד שנת מאסר בפועל.

התובע המחוזי במולטנומה, אריק פיקארד, הביע ביקורת חריפה ואמר כי מדובר ב"מעשה מסוכן וחסר אחריות, שכמעט עלה בחייהם של עשרות אנשים". לדבריו, אין לשכוח כי ברגעים ספורים היה יכול המקרה להפוך לאסון לאומי עם עשרות משפחות שכולות.

הפרשה מעוררת דיון נרחב על הצורך במעקב נפשי ותמיכה פסיכולוגית בקרב טייסים ואנשי צוות תעופה. היא מחדדת את השאלה האם המערכת יודעת לזהות בזמן מצבי קיצון או שמא רק אירועים טראומתיים מעוררים את הדיון כאשר הנוסעים כבר מצאו את עצמם קרובים לאסון.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
טייסים
שידור חי