זה רק משחק? בדיקה עולמית חושפת את המניפולציה שמאחורי המסך – והקורבנות הם הילדים שלכם
ילד משחק במחשב. (צילום: OHishiapply/shuttrstock)

לייף סטייל

בואו להכיר את המניפולציה שמאחורי המסך - והקורבנות הם הילדים שלכם

מה באמת עומד מאחורי האייקונים הצבעוניים והמשחקים ה"חינמיים"? שיטות השפעה פסיכולוגיות, לחצים רגשיים, ורכישות שמתרחשות בלי שההורים יודעים

נעם ברקאי
תגובה אחת
זה רק משחק? בדיקה עולמית חושפת את המניפולציה שמאחורי המסך – והקורבנות הם הילדים שלכם
ילד משחק במחשב. (צילום: OHishiapply/shuttrstock)
אא

בעולם שבו כמעט כל ילד מחזיק גישה קבועה למסך, מתברר שלא מדובר רק בהסחת דעת. בדיקה עולמית רחבת היקף שנערכה על ידי ארגון ICPEN - הגוף הבינלאומי המאגד כ-80 רשויות צרכניות ברחבי העולם - ובסיוע הרשות להגנת הצרכן בישראל, חושפת תמונה מטרידה: מאחורי העיצוב הצבעוני והאווירה התמימה של משחקי הילדים הפופולריים, פועלות שיטות השפעה פסיכולוגיות שמטרתן אחת - למקסם רווחים על חשבון תמימות הילדות.

הבדיקה כללה בחינה של 439 משחקים דיגיטליים ניידים ואינטרנטיים, מתוכם שמונה משחקים ישראליים בולטים שנבחרו בשל הפופולריות שלהם בקרב ילדים ובני נוער. המשחקים, רובם במודל Freemium - גישה חינמית בסיסית עם אפשרות לרכישת תכנים נוספים - התבררו ככר נרחב לשיטות עיצוב שמכונות "דפוסים אפלים" (Dark Patterns): פרסים אקראיים (Loot Boxes), מבצעים מוגבלים בזמן, מנגנוני תשלום סמויים, מערכת מטבעות וירטואליים, ומסרים עקיפים שמעודדים רכישות.

אבל הסיפור איננו רק על מניפולציה שיווקית - אלא על חינוך, מודעות וגבולות. הילדים, על פי הדוח, חשופים מדי יום ללחצים רגשיים שמובילים אותם לבצע פעולות כלכליות כמעט בלי הבנה, ואפילו בלי מעורבות הורית.

מה ההלכה אומרת על זה?

על פניו, מדובר בסוגיה צרכנית - אך מבט תורני מגלה שורש מוסרי עמוק יותר. חז"ל כבר הבחינו במתח שבין גירוי חיצוני לאיפוק פנימי. "איזהו גיבור? הכובש את יצרו" (אבות ד', א') - הגיבור אינו זה שמנצח אויבים חיצוניים, אלא זה שמציב גבולות לעצמו. בעולם שבו כל קליק מזמין צבע, ריגוש וגמול - עצם היכולת לעצור, להמתין, לשקול, היא מעשה גבורה.

בתורה, הזהירות בממון - ובפרט בממון של אחרים ובחינוך הקטן - קיבלה מעמד מיוחד. הרמב"ם (הלכות דעות ו', א') מבהיר שדרך הישר היא דרך האמצע - לא פזרנות, ולא קמצנות. ומה בין זה לבין רכישות דיגיטליות? הכל. הילד שלומד לרכוש בלי להבין, להיגרר אחרי לחץ חברתי, ולהגיב לאינסטינקט - הוא ילד שמאבד לאט לאט את יכולת הבחירה העצמאית. וכאשר מדובר על פעוטות - מדובר כמעט ב"ולפני עיוור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט, י"ד).

השפעה סמויה, תשלום מוסווה

הממצאים שפורסמו חמורים: כמעט כל המשחקים שנבדקו משתמשים ב"תיבות שלל" - פרסים אקראיים שמתפקדים בפועל כהגרלות בתשלום; רבים מהם מטשטשים את גבולות החינמיות; חלקם מציגים תכנים כחינמיים כאשר בפועל הגישה אליהם דורשת תשלום נוסף. אם לא די בכך, ילדים נחשפים ללחץ חברתי דרך קבוצות שיח וצ'אטים חיים, ואף לתכנים בעייתיים - לעיתים אלימים, לעיתים מיניים - ללא סינון אפקטיבי.

לכך מתווספת תופעת ה"משפיענים" - יוצרי תוכן שמקדמים את המשחקים ברשתות, לעיתים ללא גילוי נאות, והופכים כל המלצה לסוג של פרסום סמוי. הילדים - חסרי הגנות קוגניטיביות - אינם מזהים את הטריק, ונסחפים בקלות.

מה תפקידה של הרשות ומה עלינו כהורים לעשות

קובי זריהן, הממונה על הרשות להגנת הצרכן, התריע כי מדובר במערכת הפעלת לחצים מתוחכמת, שמייצרת "השפעה יומיומית על ילדים - תוך ניצול חוסר הבשלות שלהם". לדבריו, הרשויות ימשיכו לפעול בזירה המקומית והבינלאומית כדי לצמצם את התופעה.

אולם האתגר האמיתי אינו טכנולוגי - אלא ערכי. הילדים אינם צריכים רק סינון תוכן - אלא סינון תודעתי. הם זקוקים לדמויות חינוכיות שיבהירו להם מהו חופש אמיתי, מהו צורך אמיתי, ומהי זהות פנימית שאינה תלויה במסך או בלייק.

בין המקלדת לרגש, בין המסך לערכים - כאן עובר הגבול. וכפי שהזהירו חז"ל: "יצר הרע דומה לזבוב, שיושב בין שני פתחים של הלב" (בראשית רבה). מניפולציה דיגיטלית היא יצר שמתחפש למשחק. והתמודדות איתו - היא עבודת קודש.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי