יום ירושלים – מה המשמעות של כך בראי הקבלה?
(צילום: shutterstock)

יהדות

יום ירושלים - מה המשמעות של כך בראי הקבלה?

המקובל הרב ביטון מסביר את המשמעות הרוחנית של שחרור ירושלים, כפי שמובאת בזוהר הקדוש - מאבק על אדמת הקודש הוא לא רק קרב פיזי, אלא מלחמה על הגילוי האלוקי בעולם

הרב יוסף ביטון
הוספת תגובה
יום ירושלים – מה המשמעות של כך בראי הקבלה?
(צילום: shutterstock)
אא

בשבוע הבא יציינו ברחבי הארץ את יום שחרור ירושלים - אחד האירועים המכוננים בתולדות מדינת ישראל ובתולדות העם היהודי בעת החדשה. אך מעבר לחשיבות הלאומית וההיסטורית - יש ליום הזה גם עומק פנימי ורוחני עצום.

לרגל יום ירושלים, שוחחנו עם המקובל הרב יוסף ביטון שליט"א, אשר שופך אור על משמעות היום בעולמות העליונים, בראי הקבלה והזוהר הקדוש.

כבוד הרב, מה יש ליום ירושלים ללמד אותנו בעומק הרוחני?

"זהו יום גדול מאוד לעם ישראל. יום שבו יש לנו חובה להודות ולהלל את הקב"ה על הניסים והנפלאות שגמל עמנו במלחמת ששת הימים. על פי תורת הסוד, יש ליום הזה שורשים עמוקים.
הזוהר הקדוש מתייחס לפסוק שאמר דוד המלך 'ארדוף אויביי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם', ושואל: מדוע דוד - משיח ה' - היה מעורב כל כך במלחמות, בשפיכות דמים? והתשובה ברורה: תפקידו היה להכניע את הסטרא אחרא."

ואיך זה מתחבר לירושלים דווקא?

"על פי הקבלה, הסטרא אחרא - כוחות הטומאה - מתלבשים בעולם הזה בצורות שונות, ואחת מהן הייתה דרך אותם פלשתים, אויבי ישראל, שהחזיקו בשטחי ארץ הקודש, ובמיוחד בירושלים.
כאשר דוד נלחם בפלשתים, הוא לא עשה זאת רק מהיבט צבאי - אלא מתוך תפקיד רוחני עמוק: לגרש את הטומאה ולפנות מקום לקדושה.
יום שחרור ירושלים ממשיך את הקו הזה - זהו יום שבו עם ישראל שב לעיר הקודש, ודוחה מתוכה את הכוחות הרוחניים שהסתירו את האור."

האם כל מלחמה על הארץ נחשבת בעיני הקבלה כהתמודדות עם כוחות הטומאה?

"בהחלט. כל מאבק של עם ישראל על נחלתו - כאשר הוא נעשה על פי הכוונתם וברכתם של גדולי התורה - הוא למעשה ניצחון של הקדושה על הטומאה.
הזוהר מלמד שכאשר יהודים פועלים כאן בעולם הזה, מתקיימת גם תנועה מקבילה בעולמות העליונים. כשישראל משיבים לעצמם שטחי ארץ ישראל ומתיישבים בהם - הסטרא אחרא נחלשת, והשכינה מתגלה יותר."

אז מה נדרש מאיתנו ביום ירושלים?

"עלינו לשמוח, להודות ולהלל את הקב"ה. להבין שזו לא רק שמחה על ניצחון צבאי או על חזרה לעיר הבירה - אלא שמחה על חיזוק הקדושה בעולם. וכשם שדוד המלך פעל בשם שמיים, כך גם אנחנו צריכים לדעת שכל שביב של גאולה גשמית יש לו שורש עליון.
ההתיישבות בארץ, החיבור לירושלים, השיבה לנחלתנו - כולם חלק ממהלך גאולתי שלם שבו האור דוחה את החושך."

לסיום, מה המסר של כבוד הרב לדור הצעיר ביום ירושלים?

"להרים עיניים לשמיים ולהכיר תודה. להבין שאנחנו דור שזוכה לראות את קיומם של נבואות וניסים. לא להסתכל רק על הכותרות והכאב - אלא גם על הגילויים הרוחניים העצומים שיש בזמנים האלה.
יום ירושלים הוא הזדמנות לזכור - שירושלים של מטה היא רק השתקפות של ירושלים של מעלה, וכולנו שותפים בבניינה."

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי