מנפצים את המיתוס: האם באמת אסור לפרסם את שם התינוק לפני הברית?
הרב שמשון פוקס - ברית מילה (צילום: mylu/shutterstock/ערוץ 2000)

יהדות

מנפצים את המיתוס: האם באמת אסור לפרסם את שם התינוק לפני הברית?

אין אף הורה שמוכן לגלות את השם שבחר לבנו שזה עתה נולד – אבל האם באמת יש סיבה? הרב שמשון פוקס עונה 

הרב שמשון פוקס
הוספת תגובה
מנפצים את המיתוס: האם באמת אסור לפרסם את שם התינוק לפני הברית?
הרב שמשון פוקס - ברית מילה (צילום: mylu/shutterstock/ערוץ 2000)
אא

 

בשבוע שעבר השתתפתי בברית מילה, שאחריה התברר לי שכולם כבר ידעו על שם התינוק עוד לפני שהאב הנרגש הכריז עליו באופן רשמי. אז החלטתי השבוע לדבר על שאלה שמטרידה רבים: האם באמת אסור לפרסם את שם התינוק לפני הברית?

נחזור למקורות: הראשון בעולם שעשה ברית מילה היה אברהם אבינו. הקב"ה שינה את שמו המקורי עוד קודם. כך היה גם עם יצחק, שקיבל את שמו קודם ברית המילה. 

למעשה, בכל התנ"ך אין אפילו רמז שחיכו לברית המילה כדי לתת שם לתינוק. למנהג הנפוץ של קריאת שם בזמן הברית אין מקור – לא בש"ס ולא בדברי הרמב"ם.

יתרה מזאת, מצינו בדברי ה"טור" שהעתיק להלכה מנהג קדמון שהביא בעל "העיטור": "אומרים תפילת אלוקינו ואלוקי אבותינו בזמן המילה…ואחר כורת הברית, לומר 'קיים את הילד הזה לאביו ולאמו שנקרא שמו פלוני'..." מכאן מוכח שהרך הנולד כבר נקרא בשם עוד קודם ברית המילה!

המשכתי לחפש, ומצאתי כי המקור המוקדם ביותר למנהג מופיע בכתביו של רבנו יעקב הגוזר, לפני כ־700 שנה. וכך הוא כותב על סדר ברית המילה: "... אומרים קיים את הילד הזה לאביו ולאמו וייקרא שמו בישראל... פירוש, מפני שהוא עוסק בברכת הקטן צריך לקרותו בשמו..."

ועוד מצאתי בספר "חסד לאברהם" למקובל האלוקי רבנו אברהם אזולאי זיע"א, שכתב שנהגו שלא לקרוא שם לוולד עד אחרי ברית המילה, מפני שכל עוד שהוא ערל אי אפשר שתחול עליו הנשמה הקדושה ואי אפשר שיקרא ישראל.

עם זאת, כאשר המקובל הרב דב קוק שליט"א נשאל בעניין, הרב חייך והשיב שאין שום מניעה לספר את שם התינוק לפני המילה.
ובכן, מה הסיבה שהיום כולם כל כך מקפידים בדבר? המקובל הרב שריה דבליצקי זצ"ל הסביר שזה משום חשש עין הרע. אחרים נימקו את חשיבות המנהג בצורך למעט במחלוקת אפשרית.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי