הכוח לעמוד בניסיון עובר בגנים שלנו
(צילום: Natali _ Mis/shutterstock)

לקראת שבת

הכוח לעמוד בניסיון עובר בגנים שלנו

עשרה ניסיונות ניסה הקב"ה את אברהם אבינו ועמד בכולם. בכך, הוריש לנו בדנ"א את היכולת המופלאה להתגבר על הכול - וכמה שאנחנו צריכים את זה בימים אלה

ר. דניאל   
0
הכוח לעמוד בניסיון עובר בגנים שלנו
(צילום: Natali _ Mis/shutterstock)
אא

השליחות בראי הפרשה - וירא

"וַיִּקַּח אַבְרָהָם אֶת עֲצֵי הָעֹלָה וַיָּשֶׂם עַל יִצְחָק בְּנוֹ וַיִּקַּח בְּיָדוֹ אֶת הָאֵשׁ וְאֶת הַמַּאֲכֶלֶת וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו...". הקב"ה מנסה את אברהם אבינו בניסיון העשירי, ולכאורה הקשה מכולם: ניסיון העקידה.

באופן תמוה, התורה מייחסת את הקושי, האתגר, לאברהם אבינו בלבד. צריך להבין: יצחק אבינו כבר לא ילד, הוא כבר בן 37, איתו הקב"ה לא ציווה באופן ישיר. אולי בכלל הניסיון שלו מורכב יותר? אם כן, מדוע הפנייה, "קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק... וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה" - היא רק לאברהם?

יצחק לא פוצה פה, לא מתנגד ולא מתמרד. אדרבה, הוא יושב בשקט, כמי שמשלים ומסכים עם גורלו הצפוי. וביותר יפלא, שמסבירים המפרשים שיצחק הולך בשמחה כדי להיעקד על המזבח, למסור נפשו על רצון ה'.

אברהם אבינו זכה להגיע לדרגה גבוהה מאוד של אהבת ה' מגיל צעיר מאוד. אהבת ה' שלו הייתה עצומה, וברור כשמש בצהריים שכל ציווי אלוקי הוא היה מקיים. אז למה צריך את כל הניסיונות?

מסבירים המפרשים כי מבחינת חסד ואהבה - אברהם היה שלם, מושלם. אלא שהקב"ה רצה לבחון אותו במידה שכביכול היה "חלש", מידת היראה והדין. לכן כלפי יצחק, שהיה מושלם בנקודת הגבורה - הדין - לא היה זה כלל ניסיון.


אם נתבונן, ניסיון אחר ניסיון הוא נבחן בנקודה הזו בדיוק. הפך טבעו, כפי שמתבטא גם בפסוקים שמתעכבים על כל פעולה בפני עצמה. "וישכם", "וישא", "ויקח", "ויערוך". כל אלו נועדו להדגיש את הקושי של אברהם בפעולות "הפשוטות" לכאורה שהן חלק מהניסיון.

כשהוא צולח את המבחן העשירי, הקב"ה משבח אותו: "עתה ידעתי כי ירא אלוקים אתה" - רק עתה! לא כשקפץ לכבשן האש, לא כשצלח את תשעת הניסיונות האחרים. רק אחרי שצלח את ניסיון העקידה זכה אברהם אבינו להגדרה "ירא אלוקים". ידיעה ברורה ללא שום עוררין והרהור.


אברהם אבינו נותן לנו כוח לעמוד בניסיונות

בעולם הזה אנו עומדים בפני ניסיונות רבים, והם קשים מנשוא. בימים האלו בפרט. היכולת להתמודד מולם, להכיל אותם ולהתגבר עליהם נגלית בפרשה "וירא", וזה לראות מעבר, לראות בתוך כל הקושי גם את הדברים הטובים, את יד ה'.

טיפ לסיום, עצת השל"ה לעמידה בניסיונות: כשבן אדם יודע שמנסים אותו - קל לו לעמוד בניסיון. לכן אומר השל"ה הקדוש עצה טובה לכל בן אדם שעומד בפני קושי שיחשוב בליבו אולי הקב"ה מנסה אותי, כמו שניסה את אברהם, וכך יקל עליו לעמוד בניסיון.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי