
סגולות

חז"ל תיקנו לאדם לומר בכל לילה, קודם השינה, את סדר קריאת שמע שעל המיטה, הכולל את ברכת "המפיל חבלי שינה". מעבר להיותו חלק מסדר ההכנה לשינה, יוחסה לאמירתו חשיבות מיוחדת הן על פי הפשט והן על פי תורת הסוד.
על פי דברי חז"ל והפוסקים, אמירת קריאת שמע שעל המיטה מהווה סגולה לשמירה ולמנוחה רגועה במהלך הלילה. בתורת הקבלה מבואר כי לסדר זה יש כוח רוחני מיוחד לתיקון הנפש ולהארת מזלו של האדם. האר"י הקדוש הפליג במעלת אמירת הסדר, והבן איש חי כתב כי הפסוק "לא תאונה אליך רעה" מבטא שמירה לאיש, ואילו "ונגע לא יקרב באהלך" רומז לשמירה על האישה, הנקראת "אהל".
לאחר שלוש פרשיות קריאת שמע נהוג לומר פסוקים נוספים שנקבעו לשמירה ולהגנה: "הנה מיטתו שלשלמה, שישים גיבורים סביב לה מגיבורי ישראל". על פי המפרשים, יש בכך רמז לברכת כהנים, הכוללת שישים אותיות, ולכן נוהגים לשלב גם את נוסח ברכת כהנים בסדר קריאת שמע שעל המיטה.
מנהג זה מובא בשולחן ערוך (אורח חיים סימן רל"ט), ובספרי המקובלים הובאו מעלות רבות לאמירת הסדר בשלמותו. גדולי ישראל לאורך הדורות עודדו להקפיד על אמירתו מדי לילה מתוך יישוב הדעת וכוונה.
יש לכוון בדעתו את שעת הקימה המבוקשת, ולאחר מכן לומר שלוש פעמים את הפסוק:
"עורה כבודי עורה הנבל וכינור אעירה שחר".
בשם רבי חיים ויטאל מובא לומר שלוש פעמים:
"ושם בת אשר שרח, שרח אשר בת ושם".
זוהי סגולה לחיזוק הזיכרון ולהינצל מן השכחה.
הבן איש חי גילה סוד מיוחד לומר לאחר סיום סדר קריאת שמע שעל המיטה:
"דוד מלך ישראל חי וקיים" - י"ב פעמים.
על פי דבריו, יש באמירה זו השפעות טובות וסגולות רוחניות מיוחדות למי שמקפיד עליה.
אשרי הזוכה לקבוע לעצמו את אמירת קריאת שמע שעל המיטה מדי לילה, מתוך כוונה ויראת שמים, ובכך לחתום את יומו בדברי תורה, שמירה ובקשת רחמים.
מסרו שם של יקירכם שנפטר והעניקו לו זכות מיוחדת בעולם העליון >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו