איראן מציבה איום חדש: "זה הקו האדום שלנו מול ישראל"
ארכיון, (צילום: דובר צה"ל)

ביטחוני

איראן מציבה איום חדש: "זה הקו האדום שלנו מול ישראל"

שגריר איראן בז'נבה הזהיר מפני תקיפות ישראליות בלבנון ואיים בתגובה אם יופר מזכר ההבנות. במקביל, טהרן הכחישה כי הסכימה להחזיר את פקחי סבא"א למתקני הגרעין

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
איראן מציבה איום חדש: "זה הקו האדום שלנו מול ישראל"
ארכיון, (צילום: דובר צה"ל)
אא

איראן החריפה היום את המסרים כלפי ישראל, כאשר שגרירה בז'נבה, עלי בחרייני, הגדיר את התקיפות הישראליות בביירות ובדרום לבנון כ"קו האדום של הרפובליקה האיסלאמית".

לדבריו, אם ישראל תפר את מזכר ההבנות שעליו הוסכם מול ארצות הברית, לרבות באמצעות תקיפות נגד לבנון וחיזבאללה, איראן תגיב.

ההתבטאות מגיעה לאחר שבדרום לבנון דווח על שני הרוגים מאש צה"ל, לאחר יותר מיממה של שקט יחסי באזור. על פי הדיווחים, מדובר באזרחים לבנונים שהגיעו לביתם בכפר א נבטיה אל פוקא שבדרום המדינה.

במקביל, טהרן דחתה את דבריו של סגן נשיא ארצות הברית, ג'יי.די. ואנס, שטען כי איראן הסכימה לאפשר את חזרת פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לבדיקת מתקני הגרעין שלה.

דובר משרד החוץ האיראני, איסמעיל בגאאי, אמר בתדרוך לעיתונאים: "אין בכוונתנו לאפשר לפקחי סבא"א לבקר באתרי הגרעין שהותקפו בסכסוך".

הוא הוסיף כי המשלחת האיראנית בראשות מוחמד באקר קאליבאף, ששהתה בשווייץ, לא קיימה כל פגישה עם ראש הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל גרוסי.

לדברי בגאאי, מזכר ההבנות שנחתם בין איראן לארצות הברית "מבוסס על כבוד והיצמדות למציאות, וכל רטוריקה מתנשאת תפגע בהסכם". עוד ציין כי "הצדדים למזכר ההבנות מחויבים ליישם את כל הוראותיו לפני תחילת המשא ומתן בנושא הגרעין".

בהתייחס לכספים האיראניים המוקפאים בחו"ל, שחלקם צפויים להשתחרר במסגרת ההבנות שהושגו, אמר: "אנו חופשיים לקבל את הכספים המוקפאים שלנו שישוחררו, ואין עליהם הגבלות".

בכירי המשטר בטהרן הבהירו גם כי סוגיית יכולות הטילים של איראן אינה עומדת לדיון.

"היכולות הטילים וההגנה של איראן לא יהיו נתונות למשא ומתן", הדגיש בגאאי.

בנוגע למצב בלבנון, מסר הדובר האיראני כי במהלך השיחות הושגה הסכמה על הקמת מנגנון משותף בהשתתפות איראן, קטאר, פקיסטן, ארצות הברית ולבנון, שנועד למנוע הסלמה בזירה הלבנונית.

לדבריו, המנגנון נועד לפקח על יישום הפסקת האש, כאשר "עצירת התקיפות על לבנון היא חלק בלתי נפרד מהסכם ההבנות", והוסיף כי "המחויבות של אמריקה לכך ברורה".

גם נציגה הקבוע של איראן באו"ם בז'נבה הבהיר כי בשלב זה לא התקיימו דיונים בנוגע לאישור כניסת פקחי סבא"א למדינה.

"לא התקיימו דיונים בנוגע לאישור כניסת פקחים למדינה", אמר, והוסיף כי "דיונים על פעילות גרעינית יהיו בשלב הבא של השיחות" עם ארצות הברית.

עוד ציין כי יש ליישם במלואן חמש נקודות מרכזיות במזכר ההבנות לפני שניתן יהיה לפתוח במשא ומתן על תוכנית הגרעין ועל תפקידה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

הדברים מגיעים יממה לאחר שוואנס הצהיר כי איראן הסכימה להזמין מחדש את פקחי סבא"א למדינה, מהלך שאותו הגדיר כ"צעד משמעותי" שהושג במסגרת השיחות שנערכו בשווייץ בין המשלחות האמריקאיות והאיראניות.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי