
לקראת שבת

כבוד הרב, בפרשת השבוע נאמר שיוסף לא נטר כלל טינה לאחיו. איך אפשר להגיע לדרגה כזו של אמונה?
"זה עניין של דרך חיים. יוסף הצדיק, כידוע, הוא כנגד ספירת היסוד. הוא אחד מהרועים שרועים את צאן ישראל עד סוף כל הדורות. מה שיוסף הנחיל לנו הוא בעצם לאלף השישי, האלף שאנו נמצאים בו כעת, שהוא כנגד ספירת היסוד.
יוסף מנחיל לנו תכונה שכל יהודי ויהודייה חייבים לקנות בקניין גמור: 'ועְַתָּה אַל תֵּעָצבְוּ ואְַל יחִַר בּעְיֵניֵכםֶ כּיִ מְכרַתְֶּם אתִֹי הֵנּהָ כּיִ למְִחְיהָ שְׁלחַָניִ אֱלקִֹים לפִנְיֵכםֶ', ההבנה שאין עוד מציאות חוץ מהקב"ה בעולם.
רק תחשבו על זה: יוסף הצדיק, במשך כל מה שהוא עבר, קטסטרופה שאי אפשר לתאר אותה במילים, ואפילו קשה לדמיין: הוא נזרק לבור, אחיו הגדולים מוכרים אותו, הוא נכלא בבית הסוהר המצרי לכל כך הרבה שנים. אי אפשר לתאר את זה.
ומה החזיק את יוסף לאורך כל הדרך? ההבנה שאין עוד מלבדו כלל. אין שום כוח בבריאה, לא של אדם ולא של טבע, שיכול להרע לי או להיטיב איתי אפילו כמלוא נימה. רק הבורא יתברך בכבודו ובעצמו, ורבים שלוחים למקום.
עם האמונה הזו יוסף חי, כך הוא שרד, וכך הוא הצליח לצאת מן הבור ולהפוך להיות מלך על כל העולם. מלך אמיתי, זה אדם שמבין ומפנים בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו: אין עוד מלבדו כלל.
כל מי שמנהיג אותו, בין בעניינים רוחניים ובין בעניינים גשמיים, זה הקדוש ברוך הוא. כל מה שקורה סביבו זו תפאורה. כך הבינו גדולי ישראל במשך כל הדורות, וגם אנו חייבים לשאוף לחיות כך.
לכן נאמר: 'כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה'. מה קשור עבודה זרה? כי האדם שהכעיס אותך וכעסת עליו, זאת עבודה זרה ממש. האדם הזה לא הכעיס אותך, אין עוד מלבדו כלל. הוא שליח של הקדוש ברוך הוא לנסות אותך בניסיון של כעס.
כל יהודי צריך להתאמץ מאוד ולקנות את המעלה הזו, על ידי תפילה ובקשה לה' יתברך, שיזכה אותו להשגה האלוקית היקרה הזאת".