יהדות

הרב ברוך רוזנבלום: דיכאון ויאוש? לא בבית של אמונה

מסיפורה של שרה אמנו ועד אסתר המלכה אנו עדים לכך שהכאב אינו סיבה ליפול, אלא קריאה להתעלות. עשיו, אלוף הייאוש הכי גדול ישנה את כל מה שחשבת על התמודדות נפשית

עידו לוי
הוספת תגובה
אא
הרב ברוך רוזנבלום (קרדיט: ברוך שאמר)

 

התמודדות עם קשיי הנפש היא משימת הדור, ורבים מוצאים עצמם נאבקים בתחושות של דיכאון ויאוש. אב אחד סיפר כי בנו נכנס למצב כה קשה שכל סדר יומו כלל קימה לתפילה וחזרה לישון, כשהוא בקושי אוכל או מתפקד. מקרים כגון אלה מעלים את השאלה: האם יש בכוחנו להתעלות מעל המצוקה, גם כשהיא נדמית כובלת?

חז"ל הקדושים מנחים אותנו כי אין שום סיבה להיכנע לתחושות אלה. רבי עקיבא, שחי בתקופה קשה מנשוא, בה נהרות דם שטפו את ביתר, וגופות הרוגי המלחמה שימשו כגדרות, ראה את תלמידיו מבקשים "להתנמנם". הם רצו להיכנס לשברון לב. רבי עקיבא שואל אותם בפליאה: רבותיי, שברון לב? האם שכחתם את המודלים של האמונה?.

אם אתם מחפשים מודל לשברון לב, אומר רבי עקיבא, שרה אמנו הייתה יכולה להכתיר את עצמה "מלכת הדיכאונות". צרותיה של שרה היו חסרות תקדים. הגמרא מתארת אותה כאישה שאינה יכולה ללדת. היא נישאה בגיל צעיר, ועד גיל חמישים וחמש, בזמן שכל חברותיה היו אמהות, היא נותרה חשוכת ילדים. האם איבדה תקווה?.

לא רק חוסר הילדים הכביד על ליבה. בהיותה בת שישים וחמש, מצווה הקדוש ברוך הוא לאברהם אבינו ללכת לארץ כנען "לך לך". כשהם מגיעים למצרים, יורדים לבית פרעה, ושרה עומדת בחדר כשהיא נתונה לגחמותיו של שליט זר. במדרש רבא מתואר כיצד שרה פנתה לקדוש ברוך הוא בטענה: לאברהם הבטחת כי תגדל שמו ויהיה לברכה, אך לי לא הבטחת דבר. אני הולכת איתו רק מתוך אמונה. הקדוש ברוך הוא השיב לה: אל תדאגי, מי שיגע בך יחטוף מכות, ואת תהיי זו שתצביעי על מי להכות. ואכן, הוא שלח מלאך על פי דיבורה של שרה. וגם בהמשך, כשלקחה את הגר כדי להיבנות ממנה, בסוף נאלצה לגרש אותה ואת ישמעאל.

אף על פי כל הייסורים הללו, שרה נשארה איתנה. היא בחרה באמונה טהורה.

גדר ההתמודדות של אסתר המלכה

דוגמה נוספת היא אסתר המלכה. היא נולדה ללא אבא ואמא, וגודלה על ידי מרדכי. לפי התרגום, היא לא יצאה מהבית במשך שבעים וחמש שנה, ולא הכירה אף גבר מחוץ לבית. ואז, היא נבחרת ללכת ולהינשא לאחשוורוש. היא פונה לקדוש ברוך הוא ואומרת: למה דווקא אני? האם לא מצאת מישהי אחרת?. התשובה היא: את בת אברהם אבינו, וכשם שאברהם יצא בגיל שבעים וחמש לקידוש השם, כך את נדרשת ללכת לקדש שם שמיים.

רבותיי, דיכאון לא בבית ספרנו. אסתר שלטה על מאה עשרים ושבע מדינות כתוצאה ממאה עשרים ושבע שנות חייה של שרה אמנו. על שרה כתוב "שני חיי שרה כולם שווים לטובה". אין אצלה עליות וירידות, אין יאוש, אין דיכאון. הכל אותו דבר, בבחינת "אני באמונה".

היאוש שייך לעשיו

רבי עקיבא מלמדנו עיקרון יסודי: יאוש הוא אחד מ"אלופי עשיו". בפרשת וישלח אנו למדים על אלוף יאוש. היאוש הוא כוח חיצוני שאנו נדרשים לדחות אותו. מי שמקיים חיים של אמונה, מאמין שכל מה שעושה הקדוש ברוך הוא הוא לטובה. כשאנו מתחזקים, אנו זוכים לראות שמחות בעם ישראל ולגאולה השלמה במהרה.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי