הרב יניב עזיז
הרב יניב עזיז (תמונת רקע: shutterstock)

יהדות

הרב יניב עזיז: מה באמת מברכים על בקלאווה? ואיך לא להיכשל בברכה לבטלה?

הרב יניב עזיז חושף טעות נפוצה שטועים בה הרבה ומסביר למה אסור לברך על בקלוואה קנויה בתוך הסעודה. וגם, איך נכון לנהוג כדי לא להיכשל בברכה לבטלה

עידו לוי
הוספת תגובה
הרב יניב עזיז
הרב יניב עזיז (תמונת רקע: shutterstock)
אא

שלום וברכה כבוד הרב. האם זה נכון שמי שאוכל מאפה בקלאווה קנוי בתוך סעודה, מברך עליו "בורא מיני מזונות"? הרי יש בו את שלושת התנאים: הוא נכסס, ממולא ונילוש בשמן וסוכר, או דבש.

בדבר זה טועים הרבה אנשים, ואפילו בקרב ציבור בני התורה, בחושבם שכיוון שיש בבקלאווה את שלושת התנאים שהזכרת אפשר לברך על המאפה הזה בסעודה.
 אבל באמת הדין הוא שאין לברך על מאפה בקלאווה קנוי או תעשייתי. זאת, כיוון שרבנו הרשב"א (ברכות דף מא ע"ב) סובר שכל דבר שאם קבע עליו סעודה יברך עליו "המוציא" וברכת המזון יצא, אין לברך עליו בסעודה. לכן, מאפה כמו בקלוואה קנוי אין לברך עליו בסעודה (עיין חזון עובדיה ברכות רפ).

אז איך נכון לנהוג?

מאפה בקלאווה שאתה קונה בחוץ, אל תברך עליו בסעודה.
 ועדיף בכלל להימנע מלאכול אותו בתוך סעודה.
 אם בכל זאת אתה רוצה לאכול, תכוון לפטור אותו בברכת "המוציא" על הפת.

למה הרב מדבר דווקא על מאפה בקלאווה קנוי? מה ההבדל?

מאפה בקלאווה הנעשה בבית בעיסה רכה ודקה מאוד, כעין חוטים דקים והיא ממולאת באגוזים שקדים ודבש, ובאים לקינוח הסעודה, עליהם מותר לברך בסעודה (ילקוט יוסף ברכות חלק א עמ' תקמז).

מה באשר לביסלי, אפשר לברך עליו בתוך סעודה?

אפשר לברך ללא כל חשש.

מה בנוגע לעוגות שמגישים בסוף סעודה?

יש תנאי אחד והוא הקובע: סילוק השולחן.
 כלומר, צריך לפנות מהשולחן את כל האוכל והלחם, לפנות את המפה [מפה חד פעמית], ואז תביא את העוגה ותוכל לברך, כאשר אתה אוכל אותה לשם קינוח.

מה הדין של הוופל, האם אפשר לברך עליו בסעודה?

בוופל יש שני סוגים.
 יש כאלה העשויים מבלילה רכה, בצק רך, ועליהם אפשר לברך בסעודה.
 אך ישנם וופלים שנעשים מבלילה עבה, ועל כן אין לברך עליהם בסעודה, אלא באופן שהזכרנו לעיל: לאחר סילוק השולחן, דהיינו האוכל והמפה. ואז גם על ופל שנעשה מבלילה עבה, ניתן לברך "מזונות" בתוך הסעודה.

אם יש לפני מאכל שאני לא בטוח מה מברכים עליו, "מזונות" או "המוציא", מה לעשות?

אם אתה יכול לברר מה הברכה, אזי חלה עליך חובת בירור.
 וכן, אם ישנה אפשרות שתאכל את המאכל הזה בתוך סעודה, ובברכת "המוציא" תכוון עליו, זה גם עדיף.
 אבל אם אין אפשרות אחרת אלא לברך "מזונות" או "המוציא" ויש לך ספק בדבר, תברך "מזונות" ואחר האכילה תברך ברכת "מעין שלוש" ("חיי אדם" כלל נח אות ג, "ילקוט יוסף" ברכות א עמ' תקכ).

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי