
מענה ההלכה העולמי

יוסף, לאחר חודשים של תכנון קפדני וציפייה דרוכה, עמד בפני שיאו של אירוע משפחתי מכונן. זו הייתה התכנסות נדירה, רגע שייזכר לדורות, ועל כן לא חסך בהזמנת שירותי קייטרינג "לה בלאנס", שם נרדף ליוקרה, דיוק קולינרי ואיכות ללא פשרות. הוא שילם מחיר שיא, מתוך אמונה שהמנות יהיו בגדר אומנות.
האוכל הגיע, והשולחנות עוטרו במגשים שנראו מבטיחים. האורחים התיישבו, והחגיגה החלה והתנהלה בצורה טובה.
יומיים לאחר מכן, הגיע יוסף למשרדי הקייטרינג כדי לסגור את החשבון הסופי. הוא ישב מול המנהל, מרוצה ומודה על השירות הטכני. ואז, כמעט באגביות מוחלטת, אמר המנהל: "אגב, היו לנו קשיים עם אספקת חומרי הגלם בכשרות המהודרת שביקשת, וכיון שידענו שמאד חשוב לך התפריט שבחרת, לכן השתמשו ברכיבים בעלי כשרות ברמה נמוכה יותר כדי לא לעכב את האירוע".
יוסף קפא. הסטנדרט המדובר, הכשרות המהודרת פשוט הוחלפה, ועוד הדבר נאמר לו בדיעבד, ובקלות דעת, אחרי שכבר שילם ואחרי שהאירוע הסתיים.
האכזבה הכתה בו בעוצמה רבה יותר מכל דבר אחר. "אתה אומר לי," אמר יוסף, קולו נמוך ומתוח, "ששילמתי על כשרות מהודרת, ובפועל סיפקתם לי כשרות ברמה נמוכה, אני דורש החזר מלא על הסכום ששולם, וכן סכום נוסף כפיצוי על עוגמת נפש".
חוה דעתך האם יוסף יכול לדרוש מבחינה הלכתית החזר מלא?
תשובה:
מבואר בשולחן ערוך (חושן משפט סימן רלד) שאדם שמכר דבר לחברו דבר שאסור באכילה, אז יש להבחין בין כמה מקרים:
אם הדבר אסור באכילה מהתורה כגון בשר נבילה או טריפה וכדו', אז המוכר צריך להשיב לקונה את כל הכסף ששילם לו עבר הבשר, ואפילו אם הקונה כבר אכל את כל האוכל (אבל אם הבשר קיים על הקונה להשיב אותו למוכר בתמורה לקבלת הכסף).
אבל אם הדבר שמכר לו אסור באכילה רק מדרבנן, בכזה מקרה אם הבשר קיים בעולם עליו להשיב לו את הבשר ועל המוכר להחזיר לו את כל כספו, אבל אם הוא כבר אכל את הבשר בכזה מקרה המוכר אינו חייב להשיב לו הכסף ששילם.
יש כמה הסברים לבאר מה ההבדל בין אם הוא הכשיל את חברו בדבר האסור באכילה מהתורה לבין אם היה דבר האסור מדרבנן, וההסבר המקובל הוא שכאשר האוכל אסור מהתורה אז חכמים קנסו את המוכר להשיב לקונה את כל כספו, אבל אם האוכל אסור באכילה רק מדרבנן בכזה מקרה חכמים לא קנסו.
הסבר נוסף הוא שבדבר שאסור באכילה מהתורה גם אם הקונה כבר אכל את האוכל בטעות, בכל זאת זה לא נחשב לקונה כהנאה, ואדרבא הוא מצטער שעבר על איסור תורה ולכן תמיד המוכר יהיה חייב להשיב לו את כל הכסף ששילם. אבל אם האוכל אסור רק מדרבנן בכזה מקרה כיון שהקונה אכל בשוגג זה כן נחשב לו הנאה ולכן המוכר אינו חייב להשיב לו את כספו בחזרה שהרי סו"ס הוא נהנה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו