המערכת קרסה - ואתם תשלמו: כך הפך רישיון הנהיגה לעסק יקר ומייאש
רשיון נהיגה. (צילום: StunningArt /shuttrstock)

חדשות בארץ

המערכת קרסה - ואתם תשלמו: כך הפך רישיון הנהיגה לעסק יקר ומייאש

רישיון הנהיגה לא מגיע, האגרות נערמות - והאחריות נעלמת. תקלות חוזרות במערכת החידוש משאירות נהגים בלי פתרון ועם הרבה תסכול.

עמית רוזנברג
הוספת תגובה
המערכת קרסה - ואתם תשלמו: כך הפך רישיון הנהיגה לעסק יקר ומייאש
רשיון נהיגה. (צילום: StunningArt /shuttrstock)
אא

עבור מי שתוקף רישיון הנהיגה שלו פג, תהליך החידוש הפשוט לכאורה הפך בשנים האחרונות למבוך ביורוקרטי יקר ומתסכל. תשלום האגרה הראשוני, שמגיע למאות שקלים, מתבצע כנדרש - אך הרישיון אינו נשלח. אזרחים רבים נאלצים לשלם שוב בעבור רישיון חלופי, ואף לפנות להליך מזורז שכרוך בתשלום נוסף. גם אז, לא תמיד הרישיון מגיע.

במקרים רבים מתברר רק בדיעבד כי לא הועברה תמונה עדכנית למערכת, או שמידע חיוני אחר חסר - אך איש לא יידע את האזרח על כך, אלא אם יפנה ביוזמתו. גם לאחר השלמת הצילום, תהליך האישור עלול להיתקע, וההנפקה לא תתבצע.

המתנה מתמשכת - ומערכת שאינה מתפקדת

לצד העיכובים, האפשרות להנפיק רישיון באופן מיידי קיימת רק בעמדה ייעודית בנתב"ג, אך זו פעילה בשעות מוגבלות בלבד - ולכן אינה זמינה לנוסעים בטיסות ליליות או מוקדמות. כל ניסיון נוסף להנפקה מלווה בתשלום נוסף, ללא קשר לכמה כבר שולם בעבר. אין החזרים, ואין אחריות.

לפי עדויות שנאספו מרחבי הארץ, אזרחים נאלצו להוציא סכומים של מאות ולעיתים אף אלפי שקלים רק כדי להחזיק ברישיון תקף. חלקם נאלצו לקחת ימי חופש, לנסוע למרכזי שירות מרוחקים, ולעמוד בתורים ארוכים - לעיתים ללא הצלחה.

המענה? תוריד רישיון זמני - אבל זה לא תמיד מספיק

הפתרון שמציע משרד התחבורה הוא הדפסת רישיון זמני מהאתר - פתרון שעשוי להספיק לנהיגה בארץ, אך לא מתאים למי שזקוק לרישיון פלסטיק פיזי, למשל לצורך השכרת רכב בחו"ל. במקרים כאלה, האזרח נותר חסר אונים - גם לאחר תשלומים חוזרים ונשנים.

פניות רבות - אבל המשרד טוען: תקלות בודדות

למרות שרשתות החברתיות מלאות בתלונות דומות, במשרד התחבורה מתייחסים למקרים הללו כאל "אירועים נקודתיים". לטענת המשרד, העיכובים נובעים מתקלות במשלוח, או מהעברת נתונים שגויה בין הגופים המעורבים.

מהמשרד נמסר כי הרישיונות מופקים בדפוס בארי ונשלחים בדואר, לעיתים על ידי חברות הפצה שאינן דואר ישראל. התוצאה: שרשרת הפצה שאינה שקופה לציבור - והיעדר גוף אחראי אחד שניתן לפנות אליו במקרה של תקלה.

תשובות - אבל לא פתרונות

בדפוס בארי טוענים כי מרבית הרישיונות מגיעים ליעדם כסדרם, וכי מדובר באחוז תקלות שולי מתוך למעלה ממיליון כרטיסים בשנה. דואר ישראל, מצידו, מסיר אחריות בטענה שהוא אינו הגורם המרכזי להפצה.

בינתיים, הציבור נדרש להמשיך לשלם, להמתין - ולקוות שהפעם, הרישיון יגיע.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי