מה קורה כשחברת אחת שולטת באינטרנט – ואז נופלת?
אמזון. (צילום: gguy/shuttrstock)

חדשות בעולם

מה קורה כשחברת אחת שולטת באינטרנט - ואז נופלת?

תקלה חמורה ב-AWS שיבשה הבוקר שירותים מכל העולם, פגעה באפליקציות בישראל והזכירה לכולם: גם לענקית כמו אמזון יש נקודת תורפה אחת מסוכנת

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
מה קורה כשחברת אחת שולטת באינטרנט – ואז נופלת?
אמזון. (צילום: gguy/shuttrstock)
אא

בשעה 10:11 הבוקר, שעון ישראל, החלו להתקבל דיווחים מרחבי העולם על שיבושים בשירותים דיגיטליים, אפליקציות ואתרים מרכזיים. הסיבה: תקלה משמעותית במערך השרתים של AWS, אזור US-EAST-1, אשר משפיע על חלק ניכר מהשירותים המתארחים בתשתית הענן של אמזון.

לפי ההודעה שפרסמה החברה, מדובר ב"שיעורי שגיאות וזמני תגובה חריגים במספר שירותי ליבה", ובמילים אחרות - עומס או תקלה פנימית באחד המרכזים הקריטיים של האינטרנט. התקלה, שהתפשטה לאזורים נוספים, פגעה ישירות גם בשירותים פעילים בישראל, בהם מערכות תחבורה, אפליקציות מסחר, שירותי תוכן ועוד.

השיבוש השפיע על רשימה ארוכה של מערכות: פלטפורמות כמו זום, פורטנייט, סיגנל,  קאנבה, רובלוקס, רדיט, מאנדיי, אמזון אלקסה, דיסני פלוס, הולו, ואף מערכות מידע של גופים פיננסיים כמו רובין הוד ו־Coinbase.

בישראל, שירות ההסעות Gett דיווח על שיבושים חמורים: נהגים לא יכלו לתקשר עם לקוחות, ונסיעות בוטלו או נתקעו. מערכות מסחר מקוון, אפליקציות לימוד ושירותי סטרימינג - כולן הושפעו מהתקלה.

פלטפורמת Downdetector, שמנטרת תקלות בזמן אמת, דיווחה ל־BBC על למעלה מארבעה מיליון דיווחים תוך שעות ספורות - פי שניים מהממוצע היומי.

AWS הודיעה כי הצליחה לאתר את מקור התקלה - חוות שרתים בווירג'יניה - וכי נעשים מאמצים להשיב את השירותים באופן הדרגתי. "אנו ממליצים ללקוחות להמשיך לנסות פעולות שנכשלו, בזמן שאנו פועלים במספר כיוונים לשחזור מלא", נמסר.

בעדכון שהועבר בשעה 13:03, נמסר כי מרבית השירותים כבר מציגים "סימני התאוששות" וכי השירותים הגלובליים שניזונים מהמרכז האמריקני חוזרים לפעול בהדרגה. יחד עם זאת, ההודעה סייגה כי "המערכת טרם שבה לפעולה תקינה מלאה".

התקלה החמורה מחזירה למרכז הבמה את השאלה שכבר הפכה לאזהרה בענף - האם נכון להפקיד חלק כה גדול מהאינטרנט בידיים של תשתית אחת. AWS מחזיקה לפי דו"ח HG Insights בכשלושים אחוז משוק תשתיות הענן העולמי, עם מעל לארבעה מיליון לקוחות פעילים - ובכלל זה משרדי ממשלה, חברות תקשורת, מוסדות פיננסיים וסטארט־אפים בכל תחומי החיים.

כאשר ספק ענן יחיד קורס, ההשפעה מתפשטת כמו אפקט דומינו. השירותים שקרסו לא קשורים זה לזה ישירות, אך כולם נשענים על אותה קרקע טכנולוגית - והבוקר, הקרקע הזו רעדה.

איש העסקים אילון מאסק, שתמיד מנצל תקלות טכנולוגיות לרווח תודעתי, צייץ הבוקר "X עובד" - כשהוא רומז לכך שפלטפורמת הרשת החברתית שבבעלותו (לשעבר טוויטר) לא הושפעה. לאחר מכן תקף את אפליקציית סיגנל: "אני לא סומך על סינגל יותר", עקב הפגיעה באפליקציה שנחשבת לאחת המאובטחות בעולם.

מאסק לא עצר שם. בהתייחסות להתפארות קודמת של מנכ"ל אמזון על כך ש־75 אחוז מהקוד החדש נכתב על ידי בינה מלאכותית, הגיב בקצרה: "מה אתה אומר".

רשימת שירותים שנפגעו (חלקית):

הלקח מהיום ברור: תשתיות ענן מבוזרות הן לא מותרות - הן הכרח. תקלה אחת, במרכז אחד, חשפה עד כמה האינטרנט העולמי נשען על תשתית בודדת, עדינה ומרוכזת.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי