המהפכה המרובעת של השדה: האבטיחים היפניים שוברים את צורתם ואת השוק
אבטיח מרובע. (צילום: השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרת הסרטון מ- [email protected])

לייף סטייל

המהפכה המרובעת של השדה: האבטיחים היפניים שוברים את צורתם ואת השוק

מה שהתחיל כניסוי חקלאי פונקציונלי הפך לתופעה בינלאומית. האבטיח המרובע כובש את יפן ומעורר דיון מחודש על הגבול שבין חקלאות, עיצוב וצרכנות

נעם ברקאי
הוספת תגובה
המהפכה המרובעת של השדה: האבטיחים היפניים שוברים את צורתם ואת השוק
אבטיח מרובע. (צילום: השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרת הסרטון מ- [email protected])
אא

במבט ראשון, קשה שלא לתהות אם מדובר בתחפושת או בתעלול ויזואלי. שורות של אבטיחים מרובעים, עם קליפה מבריקה ופינות חדות, מסודרים על מדפים באופן כמעט אדריכלי. אך לא מדובר בפוטושופ או בפסל פלסטיק, אלא בפרי אמיתי שצמח כך במכוון. ביפן, תופעת האבטיח המרובע איננה חדשה. כבר למעלה מעשרים שנה מגדלים שם את הפרי העגול והעממי בצורת קובייה מדויקת, במטרה לפתור בעיה לוגיסטית פשוטה: אחסון והובלה נוחים יותר.

הטכניקה שפותחה כבר בשנות השמונים באי שיקוקו מבוססת על גידול האבטיח בתוך תבניות זכוכית מרובעות. כך, כאשר הפרי מתפתח, הוא מקבל את צורת הכלי שבו הוא סגור. המטרה הראשונית הייתה פונקציונלית לגמרי — לייעל את תהליך השינוע, לחסוך במקום ולמנוע גלגול ופגיעות. אלא שעם השנים הפך האבטיח המרובע מפריט חקלאי לפנינה עיצובית שמבוקשת בעיקר כמתנה אסתטית ולא כמאכל יומיומי.

אחד החקלאים המקומיים שצוטט בתקשורת היפנית סיפר כי "הצורה מושכת תשומת לב, והאבטיחים נמכרים כיום בעיקר כמוצרי יוקרה. יש כאלה שמניחים אותם בחנות בגדים או שולחים כמתנה לעסקים. זה כבר לא עניין של נוחות, זו אמירה עיצובית".

יקר, קשה ולעיתים לא אכיל

אלא שלצד הסקרנות שמעורר הפרי יוצא הדופן מסתתר גם סיפור פחות מוכר. מרבית האבטיחים המרובעים אינם מיועדים כלל לאכילה. בשל הקטיף המוקדם שמאפשר להם לשמור על צורתם הם נותרים בלתי בשלים מבחינה פנימית. המשמעות: הפרי קשה, כמעט ללא מתיקות, ולעיתים אף לא ראוי למאכל. למרות זאת, המחיר בשוק המקומי עשוי להגיע למאות שקלים ליחידה ובמקרים מסוימים אף יותר.

"זה מעין תיאטרון של חקלאות", אומרת חוקרת מגמות צריכה מאוניברסיטת קיוטו. "האבטיחים הללו מייצגים את השילוב שבין טכנולוגיה, גיאומטריה וסטטוס חברתי. עבור הצרכן היפני, מתנה כזו מסמלת השקעה, מחשבה ויוקרה שקטה. זה לא עניין של טעם, אלא של נראות".

מבט לעתיד: תבניות חדשות והעתקה עולמית

כצפוי, הרעיון של עיצוב פירות וירקות באמצעות תבניות לא נותר נחלתה הבלעדית של יפן. חקלאים בסין, קוריאה הדרומית וגם בישראל החלו לבדוק אפשרויות דומות, כולל גזר ישר במיוחד, מלפפון בצורת לב ואף עגבנייה מרובעת.

השאלה האם מדובר בהתפתחות חקלאית לגיטימית או בגימיק מסחרי מיותר נותרת פתוחה. אולם דבר אחד ברור: בעידן שבו כל אריזת מזון מצולמת לאינסטגרם, גם לפירות ולירקות כבר אין פריבילגיה להישאר עגולים.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי