חדשות בעולם

מבחן הריסוק חושף: כך נראית תאונה בגולף משנות ה־80 מול הדגם החדש

מחקר גרמני בחן את ההבדלים הדרמטיים בין פולקסווגן גולף ישנה משנות ה־80 לבין הדגם החדש – והתוצאות מבהירות עד כמה בטיחות הרכב השתנתה והצילה אינספור חיים.

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
אא
צילום מסך (צילום: השימוש בתמונה נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרתה מ- [email protected])

במשך עשרות שנים חזרו יצרני הרכב על המסר שהם מספקים לציבור את המכוניות הבטוחות ביותר שניתן לייצר. אך רק בתחילת שנות ה־90, עם הקמת ה־EuroNCAP - מבחן הריסוק האירופי - נחשפו הנתונים לציבור הרחב והציבו סטנדרט חדש לבחינת בטיחות כלי רכב. המבחן האירופי, שנחשב מחמיר בהרבה מהמבחנים הפדרליים בארצות הברית, הוביל להתקדמות עצומה בתחום ולעלייה ברמת המודעות של הצרכנים.

כעת, מכון המחקר הגרמני DEKRA בחר לבחון עד כמה השתנו הדברים. לשם כך נערכה השוואה בין פולקסווגן גולף דור שני (1983-1992), שנחשבה בזמנה לאחת המכוניות הבטוחות בקטגוריה, לבין גולף דור שמיני, שמיוצרת מאז 2019 ונבחנת במבחני הריסוק החדישים ביותר.

במבחן חזיתי במהירות של 64 קמ״ש עם חפיפה של 40%, קיבלה הגולף החדשה את הציון המרבי - חמישה כוכבים ורמת הגנה של 88% לנוסעים. לעומתה, הגולף הישנה, נטולת כריות אוויר, חגורות בטיחות מתקדמות ותכנון אזורי קריסה, קרסה לחלוטין. לפי מומחי DEKRA, הסיכוי של נוסעיה לשרוד תאונה כזו נמוך ביותר.

הפערים ניכרו גם במבחנים דינמיים: הגולף החדשה בלמה בכ־30% פחות מרחק לעומת הדגם מ־1989, וזאת הודות למערכות ABS ובקרת יציבות שלא היו קיימות בעבר. גם במבחן התחמקות ממכשול ניכרה עליונות ברורה - המהירות המקסימלית שבה ניתן היה להשלים את התמרון בבטחה עמדה על 75 קמ״ש בגולף החדשה, לעומת 65 קמ״ש בלבד בגולף הישנה.

הבדלים נוספים נמצאו בתחום התאורה: בעוד שבשנות ה־80 נורות הלוגן נחשבו לחידוש משמעותי, הרי שפנסי LED המותקנים כיום כסטנדרט מספקים תאורה עוצמתית, אחידה ובהירה יותר, הדומה לאור יום ותורמת רבות ליכולת הנהג לזהות הולכי רגל ורוכבי אופניים. גם הפנסים האחוריים המודרניים עם נורות LED ונורת בלם שלישית - שלא הייתה חובה בעבר - מגבירים משמעותית את הנראות והבטיחות.

המסקנה הברורה היא שהפערים הללו אינם ייחודיים לפולקסווגן גולף. השוואה דומה בין משפחתיות אחרות משנות ה־80 לבין הדגמים המודרניים שלהן הייתה מניבה תוצאות דומות.

"חשוב לשמור על הסטנדרטים הגבוהים שנקבעו בשנים האחרונות ולא לוותר עליהם לטובת חידושים אלקטרוניים או גימיקים טכנולוגיים", הדגיש אחד ממומחי DEKRA. לדבריו, עיקר השינוי חל בבטיחות הפאסיבית משנות ה־90 ואילך, עם הצטרפותן של מערכות בלימה מתקדמות, מערכות בקרת יציבות, ויותר מאוחר גם בלימת חירום אוטונומית שהפכה לסטנדרט בעשור האחרון.

המחקר ממחיש היטב עד כמה הדרך שעשתה תעשיית הרכב מאז שנות ה־80 היא דרמטית: ממכוניות שנחשבו בטוחות יחסית אך קרסו בתנאים מודרניים, ועד לרכבים שמסוגלים כיום להציל חיים גם בתאונות קשות ולספק לנהג ולנוסעים שכבת הגנה שלא הייתה קיימת בעבר. 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי