האוצר מול התחבורה: מי ישלם על סגירת השמיים במבצע עם כלביא?
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מדיני

האוצר מול התחבורה: מי ישלם על סגירת השמיים במבצע עם כלביא?

דיון סוער חושף פערים עצומים בין המשרדים בנוגע לפיצוי לנוסעים שנתקעו ביוני האחרון. הח"כים זועמים, חברות התעופה מזהירות מקריסה

עמית רוזנברג
הוספת תגובה
האוצר מול התחבורה: מי ישלם על סגירת השמיים במבצע עם כלביא?
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ׳ (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

הדיון בוועדת הכלכלה חשף עימות חריף בין משרד האוצר למשרד התחבורה על רקע פיצוי לנוסעים שנפגעו מהחלטת הממשלה לסגור את השמיים ביוני האחרון

משרד האוצר הודיע כי לא יקצה מאות מיליוני שקלים לפיצוי יותר ממאה אלף ישראלים שנתקעו בחו"ל בעקבות סגירת המרחב האווירי במהלך מבצע "עם כלביא". נציג אגף התקציבים באוצר, דניאל שוורץ, ציין כי שר האוצר החליט להתנגד למתווה הפיצוי שהוצע, וכי לשרת התחבורה יש סמכות להגביל את הפיצוי ליומיים בלבד.

בדיון בכנסת טענו חברי כנסת כי מדובר בהחלטה מקוממת, שכן ביטול הטיסות נבע מהוראת הממשלה ולא מהחלטת החברות. נוסעים רבים נאלצו לשלם מכיסם על לינה והוצאות נוספות, וחלקם רכשו כרטיסי טיסה חלופיים במחירים כפולים ומשולשים מהעלות המקורית.

במשרד התחבורה דרשו בתחילה פיצוי של חמישה ימים בסכום של 150 דולר ליום, עד תקרה של 750 דולר לנוסע, בכפוף להוכחת השהות הכפויה בחו"ל. האוצר מנגד ביקש להגביל את הפיצוי ליומיים בלבד. מקורבים לשרת התחבורה, מירי רגב, תקפו את האוצר: "כמו שפיציתם עסקים, עליכם לפצות אזרחים שניזוקו מפעולה צבאית לא בהחלטתם. המדינה סגרה את השמיים היא זו שצריכה לשפות".

מנהלי חברות התעופה התריעו כי היעדר פיצוי מטעם המדינה יפגע קשות בחברות, שנאלצו לבטל עשרות טיסות וניצבות כיום בפני אלפי תביעות. מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי המצב המשפטי הנוכחי "בלתי אפשרי" ודורש חקיקה מיידית. מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ', האשים את האוצר ב"הפקרת חברות התעופה הישראליות" והזהיר מקריסתן.

חברי ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ דוד ביטן, קבעו כי החלטת שר האוצר אינה סבירה ודורשת התערבות ישירה של ראש הממשלה כדי לגבש מתווה פיצוי הוגן לנוסעים.

חוק שירותי תעופה, הידוע כ"חוק טיבי", קובע כי חברות התעופה מחויבות לפצות נוסעים על ביטול או דחיית טיסות בהחלטתן, אך פטורות מכך במקרים של כוח עליון. במקרה הנוכחי, המדינה היא שסגרה את השמיים, והוויכוח כעת הוא האם האחריות לפיצוי חלה עליה או על החברות.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי