יהדות
אחד הכלים המרכזיים לתיקון אמיתי בחברה היהודית, ובפרט בימי בין המצרים, הוא מצוות התוכחה. אך אם חשבנו שתוכחה פירושה להצביע על הטעות ולדבר בישירות - הרב עזרא שקלים בא ומחדד: יש חובה להוכיח, אך יש גם דרך, ויש לשקול כל מילה.
"יש מצווה להוכיח, גם אם לפעמים אנחנו נענשים על כך", אומר הרב, "אבל צריך לדעת איך לעשות את זה נכון. אחרת, התוצאה לא תהיה תיקון אלא פצע נוסף".
לדבריו, הדרך הנכונה להוכיח איננה מתוך עימות, אלא מתוך שותפות. "כדי שהדברים יתקבלו, האדם צריך להרגיש שהוא לא הושפל. אפשר לשתף בסיפור, לדבר ברמז, להציג מקרה מקביל - כל דבר שיוצר אווירה של כבוד. כשהשומע נשאר מכובד, גם דברי התוכחה יכולים להיכנס ללב".
הרב שקלים מביא מדרש מפורסם: מלך שאסר כניסה לגן המלכותי, ראה את אהובו עובר על החוק. כלב שמירה התנפל עליו ונשך אותו. למחרת, אמר לו המלך: "אוי, כמה כאב לי אתמול כשראיתי שהכלב פגע בך..." - רמז, בלי צעקה. האוהב הבין. "כך נראית תוכחה אמיתית", מדגיש הרב, "שמכבדת את האדם ומביאה תוצאה".
גם הדמויות הרוחניות הגדולות ביותר, מוסיף הרב, הוזהרו ונענשו כאשר תוכחתן חרגה מהקו הדק של כבוד ישראל. "משה רבנו, בפרשת דברים, דיבר על 'חטאיכם', על 'ריביכם' - ותוך כדי הוכיח את העם, אך הקב"ה ציין לו: על מה שקראת להם 'מורדים', על כך שאמרת 'תרבו אנשים חטאים', על זה לא תיכנס לארץ".
ישעיה הנביא, שאמר "ובתוך עם טמא שפתיים אנוכי יושב" - גם הוא שילם על דבריו. לפי המסורת, כאשר הוזמן לעולמות העליונים, המלאכים פסקו כי נגע בכבודו של עם ישראל. המסור שנסר את גופו, התחיל מהשפתיים.
ולא רק ישעיה. גם אליהו הנביא, כשהלין על כך ש"עזבו בריתך בני ישראל", קיבל כתגובה: "מהיום תהיה נוכח בכל ברית מילה, תראה במו עיניך כמה העם נאמן".
"זה המסר לשבת חזון", מסכם הרב שקלים. "לא רק לראות את החורבן שבחוץ, אלא גם את הדרך לבנות מבפנים. כבוד. אהבה. יכולת לבקש סליחה ולדבר אחד עם השני ממקום של שותפות, לא של שיפוט".
ולבסוף, תפילה: "שהקב"ה יזכה אותנו באמת לאהוב, לכבד, לדעת מתי לשתוק ומתי להעיר - ובעיקר, איך לומר. וכך נזכה גם לגאולה השלמה, בבניין בית המקדש במהרה בימינו, אמן."
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו