יהדות
יש מי שסבור שתפילה היא מוצא אחרון - מחסה למצבים שאין בהם ודאות, חבל הצלה כשאין אחיזה אחרת. אך מה אם דווקא הרגעים "הרגילים" - אלו שבהם השגרה מתנהלת כסדרה - הם הרגעים שבהם התפילה דרושה יותר מכל?
הרב רפאל אוחיון, מרבני הדור המוערכים, שואל: "אנחנו רגילים לחשוב שאם יש בעיה - מתפללים. אבל אם כבר הכול מסתדר - הולכים לעבודה, חיים את החיים - אז מה נשאר להתפלל עליו?"
השאלה הזאת איננה תאורטית. היא יושבת על גבול דק בין אמונה טכנית לאמונה חיה. בין הרגלים דתיים לתודעה עמוקה של קשר תמידי עם הקב"ה.
כדי להמחיש את הדברים, משתף הרב סיפור אישי מראשית דרכו. הוא מתאר את עצמו כצעיר שהסתובב ברחובות - ילד "בלאגניסט", כהגדרתו, חלק בלתי נפרד מהשכונה, מהחבר'ה, מהבלגן.
אבל בבית חיכתה לו דמות אחת, נר אחד, ואמונה שלא כבתה.
"הייתי חוזר בשעות הקטנות של הלילה," הוא מספר, "ובכל ערב - בלי יוצא מן הכלל - אמא שלי הייתה מגיעה עם מגש נרות. מדליקה נר לרבי מאיר בעל הנס, לרבי שמעון בר יוחאי, לכל הצדיקים. עומדת ליד המיטה שלי, עושה 'הילולה'. אפילו כשאני על המזגן, על הפול - היא לא מוותרת. נר ועוד נר. תפילה ועוד תפילה."
לא התחנונים, לא הוויכוחים - אלא הנרות. המסירות השקטה הזאת, הלילות הארוכים של אם שמאמינה שגם בלב חושך אפשר להצית אור, היא אולי ההסבר העמוק ביותר לשאלת התפילה.
כי התפילה, כפי שהרב אוחיון מבהיר, איננה רק אמצעי - היא דרך חיים. לא רק בקשה לשינוי, אלא ביטוי מתמיד של חיבור. גם כשנראה שאין צורך - כי "הכול מסתדר" - יש סיבה להודות, להמשיך לבקש, ולשמר את הצינור הרוחני שדרכו זורמים החיים עצמם.
המסר ברור: אל תמתין לסדק כדי לקרוא לה'. התפילה איננה תגובה למצוקה - היא הבחירה להיות בקשר עם השם, גם כשנדמה שאין סיבה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו