יהדות

הרב מיכאל דיין מגלה: הסוד שמאחורי הדיבר הראשון

האם האמונה מתחילה בבריאת העולם – או ביציאת מצרים? התשובה של הרב דיין משנה את כל מה שחשבתם על עשרת הדיברות

עידו לוי
הוספת תגובה
אא
הרב מיכאל דיין. (צילום: השימוש בסרטון נעשה על פי סעיף 27א בכפוף לחוק זכות היוצרים. בעל זכות היוצרים זכאי לבקש את הסרת הסרטון מ- [email protected])

בדבריו על עשרת הדיברות, מחדד הרב מיכאל דיין שאלה יסודית: מדוע נבחרה הדיברה הראשונה לפתוח במילים "אָנֹכִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם" - ולא "אנוכי ה' אלוקיך אשר בראתי את השמים ואת הארץ"?

"הרי בריאת העולם היא שורש האמונה", מדגיש הרב דיין. "הרי שם התחיל הכל - זה מה שחיפש אברהם אבינו. הוא שאל את עצמו: מי ברא את השמש? את הירח? את הכוכבים? עד שגילה את 'בעל הבירה', זה שמנהיג את העולם".

אז מדוע התורה לא מזכירה את בריאת העולם אלא דווקא את יציאת מצרים?

"התשובה פשוטה אך עמוקה", אומר הרב. "בבריאת העולם - לא היינו. גם אדם הראשון נברא רק לקראת סיום היום השישי. אין לנו עדות ישירה, אין זיכרון לאומי משותף. אבל את יציאת מצרים - ראינו. היינו שם. אנחנו וצאצאינו. כמו שאמר משה לעם: 'אַתֶּם רְאִיתֶם כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְעֵינֵיכֶם'".

דווקא משום כך, טוען הרב דיין, יציאת מצרים היא יסוד האמונה - לא כאמונה עיוורת אלא כהכרה היסטורית־חווייתית. "כל עשרת המכות, כל האותות והמופתים - לימדו אותנו לא רק שיש בורא לעולם, אלא שיש מי שמנהיג אותו. שיש מי שמשגיח, פועל, מתערב. שיש משמעות למעשים שלנו".

הרב מדגיש עיקרון יסודי באמונה היהודית: "הקב"ה לא רק קיים, הוא לא רק יודע מה מתרחש - הוא גם שולט. הוא שולט בטבע, ובכל המערכות, והוא שולט לפי המעשים שלנו".

והראיה הברורה ביותר לכך - האבחנה בין מצרים לישראל בזמן המכות: "אותן מכות, אותה ארץ - אבל תוצאה שונה. המצרים נענשו, והיהודים - ניצלו. למה? כי מדובר בשתי מציאויות רוחניות שונות. המציאות הרוחנית של האדם משפיעה על המציאות הגשמית. זה יסוד עצום".

ולסיום מדגיש הרב דיין: "כשהיהודי לומד תורה, כשהוא מקיים מצווה - הוא משפיע. הפעולות הרוחניות שלנו יוצרות הד בעולם. זה מה שלימדה אותנו יציאת מצרים. לכן נאמר: אֲנִי ה' אֱלֹקֶיךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ... - כי שם, בתוך ההיסטוריה, התחוללה האמונה".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי