אחרי 628 ימי פעילות: חמ"ל המפונים של משרד התיירות נסגר
שר התיירות, חיים כץ. צילום: Yonatan Sindel/Flash90

מדיני

אחרי 628 ימי פעילות: חמ"ל המפונים של משרד התיירות נסגר

אחרי 628 ימי פעילות סביב השעון, משרד התיירות סוגר את החמ"ל שפינה עשרות אלפי תושבים לבתי מלון. המהלך הציל את ענף המלונאות וחסך מיליארדים. ומה הלאה? נוהל חדש לפינויי חירום

תומר כהן
הוספת תגובה
אחרי 628 ימי פעילות: חמ"ל המפונים של משרד התיירות נסגר
שר התיירות, חיים כץ. צילום: Yonatan Sindel/Flash90
אא

היום (שני) סוגר משרד התיירות את החמ"ל האזרחי שהוקם עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" לטובת סיוע למפונים. החמ"ל, שהוקם ביוזמת שר התיירות חיים כץ, פעל בסיוע התאחדות המלונות ואויש על ידי עשרות מעובדי המשרד. מתחילת פעילותו ב-18 באוקטובר 2023, סייע החמ"ל למעל 125 אלף תושבים זכאים לפינוי.

במהלך שיא הפינוי שהו בבתי מלון ברחבי הארץ למעלה מ-90 אלף מפונים בתנאי פנסיון מלא, שכללו מגורים, ארוחות, כביסה, ניקיון ושירותים פיזיים נוספים. עלות האירוח בתקופה זו עמדה על למעלה מ-7 מיליארד ש"ח, והסיוע אפשר שימור אלפי מקומות עבודה בענף המלונאות שנפגע עקב עצירת תנועת התיירים.

המפונים קיבלו גם אפשרות לחלופת מענק מחיה בקהילה, בגובה 200 ש"ח ליום למבוגר ו-100 ש"ח ליום לילד - סכום של עד 18,000 ש"ח בחודש למשפחה בת שני מבוגרים ושני ילדים. בסוף 2023 השיק המשרד קמפיין לעידוד המעבר למסלול המענק, שצמצם את השהות בבתי המלון והביא לחיסכון של למעלה מ-7 מיליארד ש"ח לקופת המדינה.

במהלך תקופת פעילותו טיפל החמ"ל בעשרות אלפי בקשות לשיבוץ במלונות, למעבר בין מלונות, לאיחוד משפחות, להתאמות למצבים רגישים, להכנסת חיות מחמד ולסיוע לחיילים בסופי שבוע. בנוסף, טופלו כ-13 אלף מחלוקות בין מפונים למקומות האירוח.

משרד התיירות עוסק כעת בכתיבת נוהל פינוי אוכלוסייה בחירום, שיתבסס על הידע שנצבר לאורך 628 ימי פעילות החמ"ל. המשרד ימשיך לטפל בסוגיות מנהלתיות שנותרו פתוחות.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי