המטען נשאר בשקע? זה מה שאתם לא יודעים – וזה עלול לעלות ביוקר
מטענים. (צילום: Rubanitor/shuttrstock)

לייף סטייל

המטען נשאר בשקע? זה מה שאתם לא יודעים - וזה עלול לעלות ביוקר

גם כשהוא לא טוען - המטען צורך חשמל, נשחק ועלול להפוך לסכנה של ממש. כך תדעו מתי לשלוף מהשקע - ולמה זה כל כך חשוב

נעם ברקאי
הוספת תגובה
המטען נשאר בשקע? זה מה שאתם לא יודעים – וזה עלול לעלות ביוקר
מטענים. (צילום: Rubanitor/shuttrstock)
אא

בלי לשים לב, הפכנו למשפחה של מטענים. ליד המיטה, מתחת לשולחן, ליד הספה ואפילו ברכב - בכל פינה מסתתר מטען שממתין לתורו. פעם זה היה אחד בבית - היום יש לפחות עשרה. ולפעמים פי שניים.

רבים משאירים את המטענים תקועים בקיר גם כשהם לא בטעינה. נוח, זמין, מוכן לפעולה. אבל האם זה חכם? חסכוני? ובעיקר - האם זה בטוח?

מה באמת קורה בתוך המטען?

כדי להבין את התמונה המלאה, צריך לדעת: מטען הוא לא סתם חוט עם תקע. מדובר במכשיר אלקטרוני בפני עצמו, שבנוי לקבל זרם חילופין (AC) מהשקע - ולהמיר אותו לזרם ישר (DC) במתח נמוך, שמתאים למכשירים כמו טלפונים וסוללות.

בפנים מסתתרים שנאים, מעגלי המרה, פילטרים, בקרים - לא בדיוק פשוט. ויש גם הבדל בין מטען למטען. מטען מקורי של יצרן מוביל יכלול רכיבים איכותיים ובקרה חכמה. מטען זול מאתר סיני - לפעמים יכיל רק חצי ממה שצריך.

האם מטען "כבוי" עדיין צורך חשמל? כן

גם כשלא טוענים דרכו כלום, המטען ממשיך לצרוך מעט חשמל. למה? כי הוא עדיין "עובד": שומר על מצב המתנה, מזרים מתח לבקרי הפעלה. זה לא הרבה - אבל כשמדובר בעשרה מטענים פעילים בבית, הצריכה השנתית מצטברת.

וכשמחברים את זה לעלויות - מדובר בקילוואטים בשנה, עם תעריף של 64 אג' לקוט"ש נכון ל־2025. לא סכום מפיל, אבל אם אפשר לחסוך - למה לא?

המטענים המודרניים אכן נבנים עם מצב שינה חכם, שמצמצם את הצריכה כמעט לאפס כשאין חיבור למכשיר. אבל... וזה אבל חשוב - לא כל המטענים כאלה. במיוחד לא הזולים.

ומה לגבי בטיחות? כאן זה כבר חשוב

רוב המטענים התקניים נבנים להתמודד עם קפיצות מתח, חום ושחיקה. אבל בישראל, רשת החשמל נוטה להתנהג כמו ים סוער - קפיצות, נפילות, עומסים. כשמטען מחובר קבוע, הוא נשחק. ואם מדובר בדגם זול או לא רשמי - הוא גם עלול להתחמם יתר על המידה, ולגרום לקצר או חלילה לשריפה.

מטען שמתחמם, מזמזם או נראה "עייף"? תיפרדו ממנו. מטען שבור? אל תתנו לו הזדמנות שנייה. החשמל לא משחק.

אז מה כן כדאי לעשות?

  • אם קל לכם - נתקו מטענים מהשקע כשאינם בשימוש.

  • הימנעו מריבוי מטענים זולים. לפעמים הזול - יקר.

  • העדיפו מטענים רשמיים או כאלה שעברו תקינה מוכרת (כמו CE, UL או תקן ישראלי).

  • אם המטען מתחמם באופן חריג - החליפו מיידית.

  • אל תטעינו בלילה עם מכשיר מתחת לכרית. זה פשוט מסוכן.

ומי באמת אשם? הצרכן או היצרן?

מצד אחד - חלק מהאחריות עלינו. אנחנו נוטים להחזיק עשרה מטענים כי איבדנו תשעה. מצד שני - חברות הסלולר הגדולות כבר הפסיקו לספק מטען בקופסה. הן טוענות שזה "למען הסביבה" - בפועל, זה גם חיסכון ליצרן ורווח ממכירת מטענים נפרדים.

אם החברות היו באמת רוצות להפחית פסולת אלקטרונית - הן היו מציעות להחליף מטען ישן בחדש, או לכל הפחות מספקות מטען בסיסי עם כל מכשיר. במקום זה, השוק הוצף באינספור מטענים לא תקניים - והצרכנים חשופים.

המטען הוא קטן - אבל השיקול סביבו לא

הוא נראה תמים, פשוט, יומיומי - אבל מטען חשמלי הוא מכשיר בפני עצמו. ויש לו השפעה על החשמל, על הבטיחות, ועל הכיס. אם תנהגו בו בחוכמה - הוא ישרת אתכם שנים. אם תזלזלו - זה יעלה ביוקר.

אז אולי הגיע הזמן לספור - לא רק כמה מטענים יש לכם, אלא איך אתם משתמשים בהם. לפעמים כל מה שצריך, זה פשוט לשלוף מהשקע.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי