ניידת בלי נהג: כך ייראה הדור הבא של השיטור העירוני
ניידת משטרה. (צילום: Tiko Aramyan/shuttrstock)

חדשות בעולם

ניידת בלי נהג: כך ייראה הדור הבא של השיטור העירוני

מדובאי ועד בייג'ינג, מערי קליפורניה ועד התחנות בישראל - רכבי סיור אוטונומיים מתקדמים מתקרבים למציאות היומיומית

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
ניידת בלי נהג: כך ייראה הדור הבא של השיטור העירוני
ניידת משטרה. (צילום: Tiko Aramyan/shuttrstock)
אא

תדמיינו את זה: שכונת מגורים שקטה בשעת ערב, ואז - אזעקת חירום. ניידת משטרה מזנקת למקום, אורות כחולים מהבהבים, סירנה צורחת - אבל מאחורי ההגה? אף אחד. זה לא תרחיש מהוליווד, אלא מציאות שמתחילה לקרום גלגלים.

באוקטובר האחרון, דובאי הפכה לעיר הראשונה בעולם שמוציאה לרחובות ניידות משטרה אוטונומיות חשמליות. בבייג'ינג הצטרפו אליה בינואר, והתחילו לבחון את הטכנולוגיה לא רק בסיורים שגרתיים - אלא גם בפינוי חירום, הודעות לציבור ואבטחת אירועים. בארצות הברית, מדינות כמו קליפורניה, אריזונה, טקסס ופלורידה כבר מעגנות חוקים שמאפשרים שימוש מסחרי ברכבים אוטונומיים - עוד צעד לקראת כניסתן הצפויה של ניידות חכמות לשירות מלא.

מצלמות, בינה מלאכותית וזיהוי פנים - הפיקוח יוצא לדרך

הטכנולוגיה מאחורי הרכב הזה מתוחכמת לא פחות מהמשימות שהוא נועד למלא: מצלמות עם צילום רציף, אלגוריתמים לזיהוי פנים, מערכות ניווט שמכירות כל רחוב, נתיב ומוקד פשיעה. ברגע שמתרחש אירוע - הווידאו זורם למרכז השליטה, ההתרעה מתקבלת בזמן אמת, והמשאבים מוקצים ביעילות. וזה עוד לפני שדיברנו על הסיורים - 24/7, בלי הפסקות, בלי משמרות, בלי עייפות.

דו"ח שפורסם בסין טוען כי ניידת כזו מחליפה בפועל שלושה שוטרים - וזה רק בתחילת הדרך.

כשהחוסר בכוח אדם פוגש את הבינה המלאכותית

המשטרה האמריקאית, כמו גם כוחות רבים בעולם, מתמודדת בשנים האחרונות עם תופעה מדאיגה: ירידה חדה במספר הקצינים - במיוחד בקווים הקדמיים. המשמעות? פחות סיורים, פחות נוכחות, יותר תסכול קהילתי. כאן בדיוק נכנסת לתמונה הניידת האוטונומית - לוקחת על עצמה את המשימות השגרתיות, ומשאירה את הקצינים לעבוד מול האנשים - במניעה, באכיפה ובקשר עם הציבור.

הניידת שתגיע לפניך - ותדע מה לעשות כשתגיע

עם התקדמות היכולות, לא מדובר רק ב"תחליף נהג". הניידות יודעות לזהות דפוסי פשיעה, לחזות מתי ואיפה צפוי לקרות אירוע, לבחור את המסלול הקצר ביותר, ולפעול לפי נהלים מוגדרים - כולל מעקב, חסימה או זיהוי עבריינים.

היתרון הגדול? זמני תגובה מתקצרים, ההתמודדות בשטח משתפרת, והמערכת כולה עובדת חכם יותר.

אבל רגע - מה הציבור יחשוב?

הטכנולוגיה מוכנה, הממשלות מתקדמות, אבל יש מרכיב נוסף שחייב להילקח בחשבון: אמון הציבור. לשם כך, הוקמו פאנלים מקצועיים שהציעו שורת המלצות: שקיפות מלאה לגבי תפקוד הרכב, הסברה אקטיבית ברשתות החברתיות, גישור דיגיטלי עם קהלים מבוגרים והקמת מערך תומך טכנולוגית בכל תחנה.

לא שאלה של אם, אלא של מתי

עד שנת 2030, צופים המומחים, ניידות משטרה אוטונומיות יפטרלו ברחובות של ערים רבות - לא כדי להחליף את השוטר האנושי, אלא כדי לתגבר אותו, להוריד ממנו עומס, ולהפוך את השיטור ליעיל, מהיר ומדויק יותר.
אם יישמר אמון הציבור, ואם ההטמעה תעשה בחוכמה - מה שפעם נראה דמיוני, יהפוך בתוך שנים ספורות לשגרה.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי