מכורים לצ'יפס? אולי הגיע הזמן שתדעו שככה צריך לאכול אותו
(צילום: barmalini/shutterstock/barmalinireddees Similar images)

בריאות

מכורים לצ'יפס? אולי הגיע הזמן שתדעו שככה צריך לאכול אותו

יתרונותיו וחסרונותיו של המאכל הבינלאומי האהוב על כולם - הצ'יפס, וגם האם בכלל יש דרך לאכול אותו נכון?

   
מכורים לצ'יפס? אולי הגיע הזמן שתדעו שככה צריך לאכול אותו
(צילום: barmalini/shutterstock/barmalinireddees Similar images)
אא

כפי שכולנו כבר יודעים, הצ'יפס האהוב לא מדורג במקום הראשון במצעד הבריאות, ובכל זאת, הוא מאכל המככב בבתים רבים. האם תהיתם לעצמכם פעם מה אכילת צ'יפס גורמת לגוף ומדוע דיאטנים רבים נמנעים מלהכניס אותו לתפריט? וגם האם קיימת דרך אולטימטיבית וממזערת נזקים לאכילת צ'יפס?

דקלה דוד, דיאטנית במרפאות מכבי משיבה לכבוד יום הצ'יפס הבינלאומי על כל השאלות שתמיד רציתם לדעת. אכילת מאכלים המטוגנים בשמן היא אף פעם לא הדבר המרזה, ובטח שלא הבריא בעולם, אי לכך כדאי להפעיל שיקול דעת מבעוד מועד, על מה תרצו לבזבז את מנת הפחמימה היומית שלכם. מסעדות רבות נוהגות להשתמש באותו השמן על בסיס יומיומי מבלי להחליפו ובכך מוסיפות למעשה חטא על פשע, מכיוון שאכילת צ'יפס מלבד עצם היותה דבר משמין ולא בריא, הופכת מזיקה הרבה יותר כאשר הטיגון נעשה בשמן מחומצן ומלוכלך.

צ'יפס הוא מאכל ממכר כשלעצמו, ולכן אכילה ממנו יכולה להתחיל לא פעם כנשנוש ולהמשך עוד ועוד מבלי שבכלל שימת לב מיוחדת. כשמאכל טעים לנו, מערכת השובע שלנו לא תאותת לנו כל כך מהר כי הגוף שבע והספיק לו. חסרון נוסף באכילת צ'יפס, הוא חוסר תשומת הלב שלנו לכמות המדויקת אותה אנו אוכלים - זה גם הזמן לומר, שתפו"א אחד משתווה בערך לעשר רצועות צ'יפס בינוניות. ולשאלת השאלות, האם תפו"א הוא אכן ירק לא בריא כפי ששמענו תמיד?

תתפלאו לשמוע שלצד הפחמימות הריקות, בתפו"א ישנם גם יתרונות: הוא מלא באשלגן, מגנזיום וB-6 בכמות די נדיבה ביחס לירקות אחרים. בנוסף תפו"א מכיל נוגדי חמצון שניתן לשמר בעזרת טיגון או אפייה עם הקליפה. הוויטמינים שהוא מכיל תורמים בהפחתת לחץ דם ומניעה של מחלות לב. למען האמת, הבעיה העיקרית היא לא בירק הטעים אלא באופן ההכנה שלו, כך למשל, אם נכין תפו"א בתנור בשילוב שמן זית ותבלינים נקבל אחלה מנה, טעימה ואף בריאה.

עוד כתבות שיעניינו אותך