
חדשות בארץ

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים יוצא לדרך עם פיילוט חדשני, שבמסגרתו תיבחן לראשונה מערכת חכמה לאימות אוטומטי של מספר הנוסעים ברכב. המהלך מתבצע באמצעות חברת חוצה ישראל, בשיתוף זכיין הנתיב המהיר בשפירים וחברות טכנולוגיה נוספות, והוא עשוי לשנות את אופן ניהול נתיבי התחבורה רבי התפוסה בישראל.
אחד האתגרים המרכזיים בנתיבים המיועדים לרכבים עם שני נוסעים ומעלה הוא נהגים הנוסעים בהם לבדם, למרות שאינם עומדים בתנאי השימוש. במקרים רבים הדבר גורם לעומסים בנתיב שנועד להקל על התחבורה ולעודד נסיעות משותפות.
בלב הפיילוט עומדת מערכת המבוססת על בינה מלאכותית, שנועדה לזהות ולספור באופן אוטומטי את מספר הנוסעים ברכב בזמן אמת, ללא צורך בעצירה או בבדיקה ידנית. כיום, נהגים המבקשים לקבל פטור מאגרת הנתיב המהיר נדרשים לעצור לצורך ספירה פיזית של הנוסעים, הליך שמאט את זרימת התנועה. המערכת החדשה נועדה לאפשר מעבר רציף ומהיר יותר.
הטכנולוגיה פותחה על ידי חברת COMPIE Technologies ומבוססת על אפליקציה ייעודית המותקנת במכשיר הסלולרי של הנהג. באמצעות מצלמת הטלפון ואלגוריתמים מתקדמים של בינה מלאכותית, המערכת סורקת את נוסעי הרכב, מאמתת את מספרם ומסוגלת לזהות גם ניסיונות הונאה באמצעות הצלבת נתונים מתחילת הנסיעה ועד סיומה.
במשרד התחבורה מציינים כי היכולת לאמת באופן מדויק ואוטומטי את מספר הנוסעים ברכב היא אחד האתגרים המרכזיים בתחום התחבורה. לדבריהם, הצלחת הפיילוט עשויה להוות פריצת דרך בניהול נתיבי התחבורה רבי התפוסה ואף לשמש מודל למדינות נוספות.
הניסוי הנוכחי מהווה המשך לפיילוט ראשוני שנערך בשנת 2024. במסגרתו ייבחנו כ-1,300 תרחישים שונים, בהם סוגי כלי רכב שונים, מספרי נוסעים מגוונים, תנאי תאורה משתנים ואף ניסיונות הונאה מכוונים. מטרת הניסוי היא לבחון את רמת הדיוק, האמינות והעמידות של המערכת בתנאי אמת.
לצורך פיקוח על תוצאות הניסוי מלווה הפיילוט על ידי חברה חיצונית בלתי תלויה. הצלחתו תיבחן לפי מדדים בינלאומיים, ובהם דיוק של יותר מ 95 אחוז בזיהוי הנוסעים ויכולת גבוהה לאיתור ניסיונות הונאה.
אם הפיילוט יוכיח את יעילותו, במשרד התחבורה מעריכים כי ניתן יהיה להרחיב את השימוש בטכנולוגיה בנתיבי התחבורה בישראל, לשפר את זרימת התנועה, לעודד נסיעות משותפות ולהפחית את עומסי התנועה בכבישים.
שרת התחבורה מירי רגב מסרה כי מדובר במהלך בעל פוטנציאל לשינוי משמעותי בתחום: "מדינת ישראל נמצאת בחזית החדשנות התחבורתית. אם הטכנולוגיה תוכיח את עצמה, נוכל ליישם אכיפה חכמה יותר ולעודד נסיעות משותפות באופן שיסייע בהפחתת הגודש בכבישים".
גם במשרד התחבורה ובחברת חוצה ישראל מציינים כי שילוב מערכות בינה מלאכותית בניהול הנתיבים עשוי לשפר את חוויית הנסיעה, לאפשר מעבר רציף יותר ולייעל את השימוש בתשתיות התחבורה הקיימות לטובת כלל משתמשי הדרך.
מסרו שם של יקירכם שנפטר והעניקו לו זכות מיוחדת בעולם העליון >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו