
חדשות בעולם

לאחר 18 שעות של דיונים, הסתיים הלילה (בין ראשון לשני) סבב השיחות בין המשלחות האמריקאית והאיראנית. בהודעה משותפת שפרסמו המתווכות קטאר ופקיסטן נמסר כי הצדדים הגיעו להסכמה על מפת דרכים שנועדה ליישב מחלוקות ולקדם יציבות אזורית.
לפי הודעת המתווכות, השיחות התנהלו באווירה חיובית ובונה, אך לאורך הדיונים נרשמו גם קשיים משמעותיים בעקבות התבטאויותיו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בראיון לרשת "פוקס ניוז" איים טראמפ כי ארצות הברית עשויה "להשתלט" על מצר הורמוז ואמר לאיראנים: "תסגרו אותו ולא תהיה לכם מדינה, אתם אפילו לא תצליחו לחזור למדינה שלכם".
במשרד החוץ האיראני טענו כי בעקבות אותם איומים שקלה טהראן להפסיק את השיחות. דובר משרד החוץ האיראני, איסמאעיל באקאי, אמר: "במהלך הפגישה המרובעת, פורסמה הצהרה מאיימת מארה"ב, דבר שהוביל להודעתנו על אי-רצון להמשיך בשיחות".
למרות המשבר, קטאר ופקיסטן הצליחו לשמור על המשך המגעים במסגרת דיונים טכניים. ראש המשלחת האיראנית, מוחמד באקיר גאליבאף, תקף את טראמפ בפוסט שפרסם ברשת X וגינה את מה שהגדיר כ"ייאוש" מצדו של הנשיא האמריקאי.
אחת ההבנות המרכזיות שהושגו כוללת הקמת קו תקשורת ישיר לניהול תקריות במצר הורמוז למשך 60 יום, בהתאם למזכר ההבנות שסוכם בין הצדדים. במסגרת זו התחייבה איראן לפעול להבטחת מעבר בטוח וחופשי של אוניות מסחריות בין המפרץ הפרסי לים עומאן.
בנוסף, סוכם על הקמת "ועדה בדרג גבוה" שתפקח על יישום ההבנות ותוביל קבוצות עבודה שיעסקו בנושאי גרעין, הסרת סנקציות וניטור ויישוב סכסוכים.
בזירה הכלכלית הצהיר שר החוץ האיראני עבאס עראקצ'י כי הממשל האמריקאי אישר ויתור על סנקציות בתחום הנפט וכן קידם מהלכים לשחרור נכסים איראניים המוחזקים בחו"ל. לדבריו, הושקה גם "תוכנית פיתוח ושיקום לאומית רחבת היקף".
חוסיין קורבנזאדה, מומחה כלכלי המשתתף במשלחת האיראנית, מסר כי הושלמה טיוטת הסכם לפטור זמני מסנקציות על נפט ומוצריו.
במקביל, הוחלט על הקמת תא לדה אסקלציה בתיווך קטאר ופקיסטן, שתפקידו לקדם את סיום הפעילות הצבאית בלבנון. המהלך מגיע על רקע הפרות חוזרות של הפסקת האש מצד חיזבאללה, כאשר רק בסוף השבוע האחרון נהרגו חמישה חיילים.
בשלב זה הסכימה ישראל לנצור את האש מחוץ לקו הצהוב כדי לאפשר את המשך המגעים המדיניים. הצוותים הטכניים של הצדדים יישארו בשווייץ במהלך השבוע הקרוב להמשך הדיונים בכלל הסוגיות שנותרו פתוחות.
השיחות התקיימו גם בצל הודעת הפיקוד הצבאי האיראני בשבת, שלפיה נשקלת סגירת מצר הורמוז בתגובה לתקיפות ישראליות בלבנון ולטענות איראניות בדבר אי עמידה אמריקאית בהתחייבויותיה. מצר הורמוז נחשב במשך שנים לאחד ממנופי הלחץ המרכזיים של טהראן מול מדינות המערב.
מסרו שם של יקירכם שנפטר והעניקו לו זכות מיוחדת בעולם העליון >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו