
מענה ההלכה העולמי

שלום כבוד הרב. הבנתי שנר המצווה של חנוכה הוא רק נר אחד ביום. אז האם זה אומר שמותר להשתמש בשאר הנרות לצרכים אישיים?
נכון שעיקר חיוב נר חנוכה זה נר אחד, אך חלילה להתיר להשתמש בשאר הנרות, כיוון שהם הוקצו למצווה. וכן אין להשתמש באור הנרות (״גן המלך״ סימן מב, ״כתב סופר״ סוף סימן קלג).
אז למה בשמש מותר להשתמש? הרי גם הוא "הוקצה למצווה"!
לא. נר השמש הוא חולין, ומותר להשתמש בו. ולמעשה זו אחת הסיבות שתיקנו חכמים שמש, שאם אדם יצטרך להשתמש בנרות, ישתמש בשמש ולא בנרות (״פרי חדש״ סימן תרעד, ״משנה ברורה״ סעיף קטן קג).
אז בשמש אין קדושה כלל?
אומנם בספרי החסידות כתבו שבנר השמש יש קדושה, ואף גדולה מקדושת נרות החיוב, והביאו רמז לכך, "שרפים עומדים ממעל לו", שהשמש עומד למעלה מכולם. אך אין זו ההלכה, אלא מנהג חסידים בלבד (״קב הישר״ פרק צו, מהרי״ל, ״בן איש חי״ פרשת וישב אות יג, ״חזון עובדיה״, חנוכה עמוד קב).
אם למשל כבה החשמל בבית בחצי השעה הראשונה שאחרי ההדלקה, אסור ללכת בבית?
מותר ללכת בבית ולא צריך לעצום עיניים, כי הליכה היא לא בכלל תשמיש הנרות (המהריק״ש סימן תרעג, ״פרי חדש״, שו״ת ״פני אריה״ סוף סימן מז, ״מועד לכל חי״ לרבנו חיים פלאג׳י זיע״א בסימן כז סעיף לט, ״משנה ברורה״).
אם הגיע אליי חבר והוא עומד בפתח הבית ליד הנרות ומדבר עימי, זה נקרא תשמיש לאור הנר שאסור?
יש מי שכתב שדבר זה אסור (הריטב״א שבת דף כב עמוד ב), אבל להלכה, מעיקר הדין, הדבר מותר (רבנו המאירי, ״ילקוט יוסף״ הלכות חנוכה עמוד שנג).
באיזה אופן יהיה מותר להשתמש לכתחילה באור נרות חנוכה?
באופן שתעשה תנאי שאחר חצי שעה מהדלקת הנרות, אין קדושה בנרות, וכך תוכל לכתחילה להשתמש באורם (הרי״ף, ״שולחן ערוך״ סימן תרעב סעיף ב).
מותר לצלם את נרות החנוכייה בתוך חצי שעה להדלקתם? או שזה בגדר שימוש האסור?
הגאון רבי שמואל הלוי ואזנר חידש בספרו ״שבט הלוי״ שהדבר אסור. וכן כתב הגאון הרב יצחק זילברשטיין בספרו ״עלינו לשבח״ (פרשת שמות סימן ג', בתשובות). אך מרן הראשון לציון רבנו יצחק יוסף בספרו ״ילקוט יוסף״ (עמוד שמב) העלה להתיר לצלם את הנרות ללא כל חשש.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו