
יהדות

שניים משלושת האבות שונו שמותיהם:
"אברהם" נקרא בתחילה "אברם", אך עם התעלותו והתקדשותו נוספה לשמו האות ה'.
ובפרשתנו, לאחר שיעקב אבינו התברך מהמלאך, ניתן לו השם "ישראל", שם המלווה את העם היהודי מאז.
למערכת מגזין "מאירים את השבת" מבית ערוץ 2000, הגיעה שאלה מעניינת:
"שלום כבוד הרב. מדוע אנו רואים הבדל בין שני השמות: בעוד ש'אברם', השם הראשוני של אברהם אבינו, נמחק ואסור להשתמש בו, אצל יעקב השם ישראל רק נוסף לו, אבל משתמשים בשני השמות?"
ובכן, כדי לענות על התשובה צריך להתבונן קודם כול בשני שמותיו של אברהם אבינו:
השם "אברם", משמעותו "אב רם", מרומם, מנותק, חסום מהעולם סביבו.
לעומת השם אברהם, שמשמעותו "אב המון גויים"; שם שמרמז על התחברות והתקשרות לעולם.
אם כן, השם אברהם מסמל את המהות והשליחות של אברהם אבינו, להפוך את העולם מקצה לקצה, ועומד בסתירה מוחלטת לשמו הקודם.
לכן השם "אברם" נמחק והתבטל.
אבל אצל יעקב אבינו, שני שמותיו מסמלים שתי דרגות בעבודת ה':
יעקב היה השם שאיתו הערים והתחכם כדי להשיג את הבכורה.
ונקרא יעקב על שם ה"עקב", שהוא החלק התחתון של הגוף והחלק שמסמל את הצרכים הגשמיים של האדם.
אך השם "ישראל", אותיות "לי ראש", הוא מדרגה גבוהה, נעלה ורוחנית מאוד.
לכן השם הראשון נשאר, שכן עבודת היהודי היא לא רק בעניינים רוחניים של הנשמה הקדושה, אלא יהודי צריך לקדש גם את העולם הגשמי.
למשל, החובה לנהוג ביושר גם בעסקי החולין והמסחר וכדומה.
שני השמות, יעקב וישראל, הם שני חלקים של עבודת היהודי: גשמי ורוחני. גוף ונשמה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו