שאלות הלכתיות לקראת חנוכה על נטילת ידיים ואכילת סופגניות
אכילת סופגניות (AI)

יהדות

אוכלים סופגניות? אולי אתם צריכים ליטול ידיים קודם | הרב יניב עזיז

עם התקרב ימי החנוכה והריח של הסופגניות באוויר, נשאלת שאלה הלכתית מסקרנת במיוחד, האם חייבים נטילת ידיים בגלל השמן? הגאון הרב יניב עזיז עושה סדר

עידו לוי
הוספת תגובה
שאלות הלכתיות לקראת חנוכה על נטילת ידיים ואכילת סופגניות
אכילת סופגניות (AI)
אא

שלום לכבוד הרב. לקראת חנוכה, רציתי לשאול האם לפני אכילת סופגניות הספוגות בשמן צריך ליטול ידיים? מדין "דבר שטיבולו במשקה"?

אלו הדברים שצריכים נטילת ידיים: יין, דבש, שמן, חלב, טל, דם ומים. וסימנם בראשי התיבות: "י"ד שח"ט ד"ם".
 ומה שאמרו דבש, הכוונה לדבש דבורים, ומה שאמרו שמן, הכוונה לשמן זית ולא שמן סויה או קנולה.
 ולכן, יש ליטול ידיים מדין "דבר שטיבולו במשקה" רק אם הסופגניות טוגנו בשמן זית.


שמעתי שמי שאוכל פחות מכזית לא צריך ליטול ידיים, האם זה נכון?

יש המקילים בזה, והמחמיר תבוא עליו ברכה.


צריך לברך "על נטילת ידיים" לפני אכילת "דבר שטיבולו במשקה", כי כך פסק הרמב"ם. האם זה נכון?

חלילה לברך על דבר שטיבולו במשקה. אומנם דעת הרמב"ם כן לברך, אבל דעת התוספות ועוד הרבה מרבותינו הראשונים שלא לברך.
 לכן, אם בטעות בירך על נטילת ידיים, מיד יאמר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד".
 ואם תרצה, די לך להרהר את הברכה בלב, אך לא להוציא את הברכה מהפה, כי כלל בידינו "ספק ברכות להקל".


אם אני מנגב את הפרי כדי לא ליטול ידיים, זה בעיה או שאפשר לעשות כן לכתחילה?

מעיקר הדין מותר, ואין זה נקרא שמפקיע עצמו מהמצווה
 ("שבלי הלקט" חלק י' סימן טו, "ילקוט יוסף" ברכות חלק א עמ' ק"מ).


אם אני אוכל מלפפון חמוץ עם מזלג, האם צריך ליטול ידיים?

כל דבר שהדרך לאוכלו ביד ואוכלו באמצעות כלי, חייב נטילה לפני.
 אבל אם הדרך הוא לאוכלו במזלג, אין צריך נטילה
 (על פי שו"ת "גנת ורדים" אורח חיים כלל א סימן לז, "כף החיים", אות כג-כח).


אם שטפתי את הפרי מהלכלוך שעליו, זה גם נקרא דבר שטיבולו במשקה?

כן, אפילו שהמים באו כדי לנקות את הפרי חייבים נטילה
 ("ברכי יוסף" סימן קנח, סעיף ד סעיף קטן ה, מהר"ר זרחיה גוטא בכתב יד בתשובה לחכם אחד שטען שלא צריך נטילה, וכתב כי לא יפה הורה).


האם כל דיני נטילת ידיים לסעודה חלים על הנוטל ידיו לדבר שטיבולו במשקה?

לא כל דיני נטילת ידיים לסעודה חלים על נטילת ידיים ל"דבר שטיבולו במשקה",
 ולכן אין צריך להקפיד בכל דיני חציצה כמו בלחם.
 וכן יכול לדבר לאחר נטילת הידיים אפילו שעוד לא אכל מהפרי
 ("ילקוט יוסף" ברכות חלק א עמ' קל"ה).

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי