
חדשות בארץ

במשך שנים, צימרים בבנימין, בגולן וביתר אזורי ההתיישבות שימשו כתובת לחופשות, אירועים ונופש כפרי לכלל אזרחי ישראל. אבל בחודשים האחרונים, משהו השתבש. מה שהתחיל כהזמנות שגרתיות דרך פלטפורמת "בוקינג", הפך לסיוט חוזר: כרטיסי אשראי מזויפים, מספרי טלפון של אנשים חפים מפשע - ואורחים שמעולם לא הגיעו.
יעל בזק, תושבת נופי פרת ובעלת "צימר על הנחל", מזהירה: "אנחנו חווים פגיעה שיטתית. הזמנות מגיעות עם פרטים שנראים תקינים, אבל אז מתברר שמדובר בזיוף. אף אחד לא מגיע באמת - והצימר נשאר ריק".
לדבריה, הנזק איננו רק כלכלי אלא גם רגשי: "מישהו עושה את זה בכוונה. ברגע האמת אנחנו מגלים שמספרי הטלפון שייכים לשכנים שלנו - מישהו סתם אותם בשביל ליצור מצג שווא. זה לא מקרי. זו שיטה".
הבעיה איננה רק ההזמנה המזויפת, אלא גם ההתנהלות של אתר "בוקינג", שלדברי בעלי הצימרים - אינו מעניק כלים מספקים להגנה על בעלי העסקים. "אם אני רוצה לבטל הזמנה שאני חושדת שהיא מזויפת, בוקינג נותנים ללקוח 24 שעות להגיב. אלה 24 שעות קריטיות - בעיקר כשמדובר בהזמנה למחר. אני נשארת עם מקום ריק וללא שום פיצוי", אומרת בזק.
כשפנתה לחברת "בוקינג" והציעה פתרונות - כמו העברת כל הזמנה לבדיקה חוזרת - נאמר לה: "אתם נמצאים באזור שאנחנו לא תומכים בו בפיצ'ר הזה". לדבריה, מדובר באפליה ברורה: "יש תחושה שאנחנו שקופים. פשוט כך".
יעל אינה לבד. שרה צפריר, בעלת מתחם האירוח "ג'ינגס חאן בגולן", מדווחת על דפוס דומה. לדבריה, גם היא קיבלה שורת הזמנות מוזרות - הזמנות גדולות עם פרטים חלקיים, כרטיסי אשראי דחויים ומספרים לא נכונים. כשניסתה ליצור קשר עם המזמינים, גילתה שהם כלל לא ידעו על ההזמנה.
"בראש השנה ובסוכות - שתי תקופות חזקות בשנה - היו לי הזמנות לימים ארוכים שנעלמו ברגע האחרון", אומרת שרה. "נשארתי עם אוהלים גדולים ריקים, בלי לקוחות ובלי הכנסות. הנזק הכלכלי אדיר - עשרות אלפי שקלים ירדו לטמיון".
בשלב זה, עדיין לא ידוע אם מדובר בקמפיין מאורגן לפגיעה בעסקים מההתיישבות, או בגל תרמיות כלליות. אך בעלי העסקים בטוחים: "זה מכוון". יעל מסכמת: "זיהינו תבנית קבועה. כשאנחנו עוקבים אחרי מספרי הטלפון שנמסרו - הם שייכים לאנשים שאנחנו מכירים, שגם הם נפלו באותו תרגיל. יש יד מכוונת מאחורי זה. השאלה היא - מה עושים כדי לעצור את זה?"
בעלי הצימרים מדווחים כי ניסיונות חוזרים לשיתוף פעולה מול הפלטפורמה נענו באדישות. "בוקינג יודעים שיש בעיה - אבל לא עושים דבר", אומרת שרה. "אנחנו מבקשים רק שתהיה לנו דרך לאמת הזמנות מראש, כמו שבעלי דירות בערים אחרות יכולים - אבל הם פשוט מסרבים".
כמה מבעלי העסקים אף שקלו לעזוב את הפלטפורמה. "זה כואב", אומרת יעל. "הצימר הוא פרנסה של משפחה. זה לא מלון תאגידי. כל הזמנה מפוברקת היא עוד פגיעה בילדים שלי. וכשאין עם מי לדבר - אתה מבין שאתה לבד במערכה".
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו