
חדשות בארץ

בוקר רגיל בתחנת אוטובוס בתל אביב. הנוסעים עולים בזה אחר זה, פותחים את הטלפון הנייד, מצמידים את האפליקציה לקוד שבכניסה וממשיכים פנימה. רק דבר אחד הם לא עושים, לא משלמים.
התוצאה היא תופעה הולכת וגדלה: ישראלים רבים נוסעים מדי יום באוטובוסים מבלי לשלם. לא בגלל חוסר באמצעים ולא מטעמי שכחה, אלא מתוך החלטה מודעת לא לשלם על תחבורה ציבורית.
לטענת יוזמי המחאה, העלייה החדה במחירי התחבורה הציבורית וביטול ההנחות למגזרים שונים גרמו לרבים להרגיש כי המחירים אינם מוצדקים. "המחירים עלו, השירות ירד, ואנחנו מממנים את זה", טוענים נוסעים רבים. "אז למה שנשלם?"
הם אינם מבצעים עבירה אלימה או תוקפנית. הם סורקים את הקוד באפליקציה, אך נמנעים מאישור החיוב. "זה לא גניבה", אומרת אחת המשתתפות במחאה, "זה מסר ברור למערכת".
במשרד התחבורה רואים בכך תופעה פסולה הפוגעת בכלל הציבור. לדבריהם, ההפסדים המצטברים עלולים להגיע למיליוני שקלים בשנה. הפתרון שהוחלט עליו כולל הגברת אכיפה, שליחת פקחים וביצוע בדיקות פתע.
אולם גם מול הפיקוח, חלק מהנוסעים ממשיכים בשלהם. "אנחנו מוכנים לשלם את הקנס אם נצטרך", אומרים כמה מהם, "אבל עד אז, נמשיך בדרכנו".
הנוסע פותח את אפליקציית התשלום, מצלם את הקוד שמופיע בכניסה לאוטובוס, אך במקום לאשר את התשלום פשוט עוזב את האפליקציה. הנהג אינו שואל דבר, והנסיעה נמשכת כרגיל. רק אם עולה פקח ומבצע בדיקה, נרשמת הפרה.
האם מדובר במחאה לגיטימית או בעבירה מוסרית? יש הטוענים כי מדובר בצעד של אחריות אזרחית שמטרתו לזעזע את מקבלי ההחלטות. אחרים מזהירים מפני תוצאה הפוכה: אובדן אמון כללי במערכת הציבורית.
מהיבט תורני, השאלה מורכבת. האם מותר לנסוע ללא תשלום כאשר התחבורה הציבורית יקרה מדי לדעת הנוסע? מרבית הפוסקים קובעים כי כל עוד מדובר בשירות מסודר של המדינה, יש חובה לשלם עליו, גם כאשר המחיר אינו נוח. עם זאת, יש המציינים כי במצבים של מחאה ציבורית רחבה יש מקום לשיקול דעת ולבירור מעמיק מול סמכות הלכתית מוסמכת.
המסקנה: תופעת אי התשלום באוטובוסים היא הרבה יותר ממעשה אישי של נוסע בודד. מדובר באיתות רחב כלפי המערכת הציבורית בישראל, קריאה לשינוי ותמרור אזהרה מוסרי.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו