יהדות

רבי אלימלך בידרמן: בכל שבת תפילותינו עולות כמו בעשרת ימי תשובה

דברי רבינו בחיי הזוהר הקדוש והרמב״ם מלמדים כי השבת איננה עוד יום מנוחה אלא זמן שבו כל תפילה ולימוד מתקבלים ברצון עצום ממש כמו הימים הנוראים

עידו לוי
הוספת תגובה
אא
רבי אלימלך בידרמן: בכל שבת תפילותינו עולות כמו בעשרת ימי תשובה (צילום בעמוד הראשי: shutterstockAI)

רבינו בחיי כותב על הפסוק "מה אהבתי תורתך כל היום היא שיחתי". הוא מעלה שאלה פשוטה אך עמוקה: למה נכתב "כל היום"? היה אפשר לכתוב "כל יום", שזה נשמע טבעי יותר. מהו הדגש שבחר הכתוב במילים "כל היום"?

התשובה של רבינו בחיי מגלה לנו נקודה מיוחדת מאוד. הוא מסביר שהביטוי "כל היום" אינו מתייחס לכל יום רגיל, אלא ליום אחד שאין דומה לו - יום השבת. השבת, אומר רבינו בחיי, היא היום שבו יהודי מתמסר כולו ללימוד התורה ולתפילה. לא עוד יום חול שבו הלימוד והשיחה עם הבורא משתלבים עם עיסוקי היום יום, אלא יום שבו מתחילתו ועד סופו - כל כולו שייך לקדושה, לשיחה עם הקב"ה, לתורה ולתפילה.

במילים אחרות, "כל היום" מכוון דווקא לשבת. כי רק בשבת יש לנו יום שלם שבו כל ההוויה שלנו, השעות, התפילות והלימוד - הופכים להיות שיח מתמיד עם בורא עולם. השבת כולה היא "שיחה" - לא רק מילולית אלא גם פנימית, הלב והנשמה שרים שירה של קדושה.

וכשמדברים על השבת ועל מעלתה, אי אפשר להתעלם מדברי הזוהר הקדוש. בתיקוני הזוהר נכתב בפירוש שכל תפילה שנאמרת בשבת מתקבלת בשמים ממש כמו תפילה בעשרת ימי תשובה. דבר עצום הוא זה, כי כל יהודי יודע כמה עוצמה יש לימים הנוראים, לעשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים. אלו ימים שבהם השערים פתוחים לרווחה, וכל תפילה ותשובה מתקבלות מיד.

הזוהר הקדוש מלמד אותנו שזהו גם כוחו של יום השבת. לא רק פעם בשנה יש את ההזדמנות המיוחדת הזאת, אלא בכל שבת ושבת התפילה נאספת ועולה לפני הקב"ה באותה עוצמה ובאותו רצון כמו בעשרת ימי תשובה.

הרמב"ם בהלכות תשובה מדגיש את מעלתם של עשרת הימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים. הוא כותב שהתשובה והצעקה תמיד יפות ותמיד מתקבלות, אבל בימים הללו - יש כוח מיוחד, עד שהתפילה מתקבלת מיד. בין אם לפני גזר דין ובין אם לאחר גזר דין, כך לשון הרמב"ם, כל תפילה ועשיית תשובה מתקבלים תכף ומיד.

ועל פי דברי הרמב"ם אפשר לבאר גם את דברי הזוהר הקדוש. כמו שבעשרת ימי תשובה יש כוח עליון שתפילה ותשובה מתקבלות מיד, כך גם השבת נחשבת ליום שבו כל בקשה וכל תפילה עולות לשמים ומתקבלות מיידית. ההשוואה איננה סתם דרשה, אלא עיקרון יסודי: השבת היא "עשרת ימי תשובה" שבועיים, חוזרת על עצמה מדי שבוע, כדי לתת לכל יהודי את ההזדמנות להתקרב, להתפלל ולבקש.

יוצא מכאן, שהתפילות של שבת יש להן כוח מיוחד שאין בשאר ימות השבוע. השבת היא היום שבו כל יהודי, לא משנה באיזה מצב הוא נמצא, יכול לעמוד מול בוראו, להתפלל ולבקש - ולדעת שתפילתו נשמעת ונענית. זוהי מתנה שאין לה שיעור.

רבינו בחיי, הזוהר הקדוש והרמב"ם - כולם כאחד מלמדים אותנו על גודל השבת ועל הכוח הרוחני הגנוז בה. יום שבו "כל היום היא שיחתי" מקבל משמעות כפולה: מצד אחד, יום של לימוד ותפילה, ומצד שני יום שבו כל תפילה מתקבלת ברצון מיוחד.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי