חודש אלול פותח את שערי הרחמים
חודש אלול פותח את שערי הרחמים (בינה מלאכותית)

יהדות

חודש אלול פתח את שערי הרחמים: סגולות, תפילות ותיקונים לזכות בדין

"אני לדודי ודודי לי" – ימי אלול הם מתנה מיוחדת מהשמיים • מזמור "לדוד ה' אורי", תהילים, תיקוני הזוהר וצדקה – כך פותחים את הלב לראש השנה

עידו לוי
הוספת תגובה
חודש אלול פותח את שערי הרחמים
חודש אלול פותח את שערי הרחמים (בינה מלאכותית)
אא

מנהגי חודש אלול - סגולות, תפילות ותיקונים

חודש אלול פותח את ימי הרחמים והסליחות, וגדולי ישראל לדורותיהם כתבו על הסגולות, המנהגים והדרכים המיוחדות להתכונן ליום הדין. להלן חלק מהמנהגים הידועים והמפורשים בספרי הקודש:


  1. אמירת "לדוד ה' אורי וישעי"

בסידורו של הבעש"ט הקדוש עם כוונות האר"י נכתב:
כל האומר מזמור כ"ז לדוד ה' אורי וישעי מראש חודש אלול עד אחר שמחת תורה, ערב ובוקר, דבר יום ביומו - מובטח לו שימשיך שנותיו בטוב ויערב לו. ואפילו גזֵרה רעה כתובה על האדם מן השמים, יכול לבטל. המזמור מבטל מעליו כל מקטרגים ושטנים, ומוציאו זכאי בדין.

גם מרן החיד"א כתב: להצלחה ולשמירה - יאמר מזמור זה אחר כל תפילות שחרית, מנחה וערבית מראש חודש אלול ועד מוצאי יוה"כ וכן בהושענא רבה. בעיר הקודש חברון נוהגים שהחזן אומר אותו בקול רם אחרי "עלינו לשבח".

טעם הדבר הוא שבמזמור זה מופיעים י"ג שמות הוי"ה - כנגד י"ג מידות הרחמים - המתגלות בימי הרחמים והסליחות, ובכוחן לבטל מקטרגים ולזכות את האדם בדין.


  1. אמירת תהילים

בספר מטה אפרים נכתב: שנהגו לומר בכל יום מימי החול שמראש חודש אלול ואילך - עשרה מזמורי תהילים בציבור. הכוונה היא לסיים את ספר התהילים פעמיים עד ראש השנה, ובכך זוכים לתוספת רחמים.

בימי עשרת ימי תשובה מוסיפים מזמורים נוספים כדי להשלים קריאה שלישית של כל התהילים עד יום הכיפורים. בסיום אמירת התהילים אומרים תחנונים ו"יהי רצון", ולאחריהם קדיש יתום.


  1. אמירת תיקוני הזוהר

גם תיקוני הזוהר נקבעו כסגולה גדולה לימי הרחמים. אנשי מעשה נהגו לומר בכל יום קטע מתיקוני הזוהר, החל מערב ראש חודש אלול ועד יום הכיפורים, בכוונה לסיים את הספר כולו.

הגר"ח פלאג'י כתב: אשרי מי שילמד התיקון של אותו היום ולא יעבור. אף אם יש עליו עול ציבור, יפנה מכל עיסוקיו כדי ללמוד חובת היום, שכן לכל דבר יש שורש וכוונה מיוחדת.

גם מי שאינו מבין את לשון הזוהר, עצם הקריאה בלשון הקדושה מסוגלת לנשמה ומביאה השפעות גדולות.


  1. נתינת מעשר וצדקה

בספר מועד לכל חי מובא שראוי במיוחד להפריש מעשר כספים בחודש אלול. זכות זו נרמזת אף במגילת אסתר, שם נזכר שחודש אלול הגן על ישראל בזכות המעשרות.

החודש גם מקושר לשבט זבולון - שהיה סמל של תמיכה בלומדי תורה. לכן ראוי בחודש זה להרבות בצדקה ובסיוע לעמלי התורה, ובכך לזכות שהצדקה תשמש כמגן ביום הדין.


  1. חודש אלול - מתקן פגמי כל השנה

השל"ה הקדוש כותב: "אריה שאג מי לא יירא" - ראשי תיבות: אלול, ראש השנה, יום כיפור, הושענא רבה. אלו ארבעים יום שניתנו לישראל לתקן את כל השנה.

אלול הוא חודש התשובה, שנרמז גם בפסוק "אני לדודי ודודי לי" - ראשי תיבות אלול, וסופי התיבות ארבעה יודין כנגד ארבעים יום. אלו ימים של רחמים מיוחדים, בהם מתבקש האדם לשוב בתשובה שלימה, לפשפש במעשיו ולהכין את עצמו ליום הדין.

בספר שפתי כהן נכתב: "לולא התמהמהנו כי עתה שבנו זה פעמיים" - לולא אותיות אלול. רמז לכך שמראש חודש אלול אסור להתמהמה, אלא לשוב מיד בתשובה לקראת ראש השנה ויום הכיפורים.


ימי אלול אינם ימים רגילים. אלו ארבעים יום שניתנו במתנה לעם ישראל - ימי רחמים וסליחות שבהם ניתן לבטל גזרות קשות, לזכות לשפע רוחני וגשמי, ולהיכנס ליום הדין נקיים ומתוקנים.
אמירת מזמור "לדוד ה' אורי", לימוד תהילים ותיקוני זוהר, נתינת צדקה והתחזקות בתשובה - כל אלה יחד מהווים מפתח אמיתי לשנה טובה ומתוקה.

 

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי