
יהדות

בעשור האחרון הפך הביטקוין מעניין שולי לאחד הנכסים המדוברים בעולם הכלכלי. הוא אמנם חסר צורה מוחשית, אינו מונפק על ידי מדינה, ואינו מבוסס על מתכת יקרה, ובכל זאת שערו מרקיע שחקים, סוחף אחריו מיליוני משקיעים ברחבי העולם ואף מאיים לשנות את פני הכלכלה הגלובלית.
באמצע הדיון הגועש הזה נשמעה באולמות בתי המדרש קול אחר. הרב מאיר אליהו, מרצה מבוקש ומחבר סדרת שו"תים תורניים, התייצב עם סדרת שיעורים הלכתיים מקיפים שניתחו את מעמדו של המטבע הדיגיטלי לפי כללי חושן משפט ויורה דעה.
"אי אפשר להגדיר את הביטקוין כ'מטבע' לפי שום אמת מידה קלאסית", טוען הרב אליהו. לדבריו, ישנם שני סוגי מטבעות בהלכה: מטבעות ערכיים, כדוגמת מטבעות זהב וכסף שבעבר היו עשויים מתכת יקרה, ומטבעות ייצוגיים, שטרות הנתמכים בגיבוי ממשלתי. הביטקוין אינו זה ואינו זה. "אין לו גוף, אין לו ערך חומרי, ואף ממשלה לא עומדת מאחוריו", הוא מסביר. "הוא לא עשוי זהב, לא מגובה בשלטון, ולא נפוץ כשימוש קבוע בחנויות. הוא לחלוטין דבר חדש".
לטענת הרב אליהו, הגדרת הביטקוין בהלכה איננה כמטבע אלא כסחורה. ומשמעות ההבחנה הזו היא מרחיקת לכת.
אם ביטקוין נחשב לסחורה, העברת ביטקוין מהווה עסקת חליפין ולא פעולה כספית רגילה. לכך יש השלכות דרמטיות:
ריבית: אדם שהלווה ביטקוין אחד לפני עשור והחזיר ביטקוין אחד כיום (שערכו פי אלף), לכאורה עובר על איסור ריבית. שכן, בסחורה הערך משתנה, והלוואה באותו מספר יחידות עלולה להיות ריבית אסורה
קידושי אישה: האם אפשר לקדש אישה בביטקוין? לשיטת הרב, כל עוד יש לו שווי בשוק ויש מקום בעולם שבו הביטקוין שווה יותר מפרוטה, הרי שהקידושין חלים. "כמו שקידש אותה בתמרה והעולם קונה בתמרה, הרי היא מקודשת", הוא מדגיש
צדקה ומעשר: מותר לתת צדקה בביטקוין, ואף יש לאסר מהרווחים כפי שאוסרים מרווחי מניות. "גם כשאתה לא מחזיק מזומן, אתה עדיין מרוויח", טוען הרב
פדיון הבן: כאן, לעומת זאת, פוסק הרב אליהו באופן נחרץ: ביטקוין אינו מועיל. בפדיון נדרש "דבר שגופו ממון", וביטקוין, בהיותו דיגיטלי בלבד, אינו עומד בקריטריון
במהלך שיעורו מביא הרב אליהו את מחלוקת החתם סופר והחזון איש: האם הגדרת מטבע נובעת רק מהחלטת שלטון (כפי שסובר החתם סופר), או שמספיק שרוב הציבור משתמש במטבע מסוים כדי להקנות לו מעמד של כסף (כפי שטוען החזון איש)? בשלב זה, טוען הרב, ביטקוין עדיין אינו עומד בשום אמת מידה מספקת ולכן הוא אינו "כסף" אלא "סחורה בעלת ערך".
בהתאם לכך מתווה הרב את הפסיקה: הלוואת ביטקוין מותרת רק אם הערך מוחזר לפי המחיר שבו נלקח. קידושין בביטקוין תקפים. נתינה לצדקה לגיטימית. פדיון הבן לא אפשרי. והשבת ביטקוין שנשלח בטעות מחויבת.
יותר מכל, דבריו של הרב מאיר אליהו מציבים גבול ברור בתוך עולם טכנולוגי חסר גבולות. גם כשכל העולם עובר למסחר דיגיטלי, ההלכה מתעקשת לשאול האם מדובר בכסף אמיתי או רק בדימוי כלכלי מתוחכם? האם זו השקעה לגיטימית או אשליה ממוחשבת שמרוקנת ערכים?
"הלכה אינה פוחדת מהקידמה", סיכם הרב בשיעורו. "אבל היא לא מהללת אותה בעיניים עצומות. אנחנו מחויבים לשאול, לחקור ולפסוק על פי הכללים שירשנו ממשה בסיני".
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו