4 סימנים שמסכנים אתכם בכל נסיעה – והנהגים לא שמים לב אליהם בכלל
צמיג של רכב. (צילום: Standret/shuttrstock)

לייף סטייל

4 סימנים שמסכנים אתכם בכל נסיעה - והנהגים לא שמים לב אליהם בכלל

רובנו בודקים את הצמיגים רק כשהם מתפנצ'רים – אבל יש סימנים ברורים שהרכב שולח לפני שיקרה אסון. כך תדעו מתי להחליף צמיגים – לפני שיהיה מאוחר מדי

נעם ברקאי
הוספת תגובה
4 סימנים שמסכנים אתכם בכל נסיעה – והנהגים לא שמים לב אליהם בכלל
צמיג של רכב. (צילום: Standret/shuttrstock)
אא

הצמיגים אמנם לא מושכים תשומת לב כמו מערכת השמע או הצבע החדש של הרכב, אבל בפועל - הם הרכיב הבטיחותי החשוב ביותר בכלי הרכב. הם אלו שמתווכים בין המכונית לאספלט, קובעים את איכות האחיזה, משפיעים על זמן הבלימה - ולעיתים אף על החיים עצמם.

ובכל זאת, רוב הנהגים יבדקו את מצבם רק במקרה של פנצ'ר, בעת מילוי אוויר בתחנת דלק - או רגע לפני הטסט. אלא שצמיגים בלויים, סדוקים או שחוקים עלולים לאבד את האחיזה בדיוק כשצריך אותה. כדי שלא תגיעו לרגע הזה בהפתעה - הנה ארבעה סימנים ברורים שמאותתים שהגיע הזמן להחליף צמיגים:

1. גיל הצמיג - לא רק מספר:
לצמיגים יש תאריך תפוגה, גם אם הם נראים תקינים לעין. תוחלת החיים המומלצת: בין שלוש לארבע שנים מהיום שבו יוצרו - ולא מהיום שנרכשו. את תאריך הייצור תמצאו על גבי דופן הצמיג, בארבע ספרות: שתי האחרונות הן שנת הייצור, והשתי הראשונות - השבוע בשנה. עברו ארבע שנים? אל תחכו לבלימה הבאה כדי לגלות שזה מאוחר מדי.

בעת רכישת צמיגים חדשים - ודאו שהצמיג לא "ישן על המדף" יותר משנה. והכי חשוב: החליפו תמיד את שני הצמיגים על אותו הסרן - כדי לשמור על איזון ויציבות.

2. מספר הקילומטרים - גם לצמיגים יש גבול:
גם אם הצמיג צעיר בגילו - ייתכן שעבר כבר דרך ארוכה. שחיקה עלולה להצטבר במהירות, במיוחד בנהיגה אינטנסיבית, עומסים כבדים או תנאי דרך מאתגרים. צמיגים שצברו קילומטראז' גבוה כדאי לבדוק אצל איש מקצוע, גם אם נראים תקינים כלפי חוץ.

3. עומק החריצים - לא פחות מ-2 מ"מ:
החריצים שעל גבי הצמיגים אינם קישוט - הם מנקזים מים מהכביש ומונעים החלקה. עומקם חייב להיות לפחות שני מילימטרים, לפי התקנות. אם הם שחוקים או שטוחים - אחיזת הרכב פוחתת, מרחק הבלימה מתארך, והתחושה על הכביש הופכת לריחוף מסוכן.

סימן נוסף: אם אתם מרגישים חוסר יציבות או "בריחה" קלה של הרכב בפניות - ייתכן שהבעיה נעוצה בדיוק שם.

4. ירידת אוויר חוזרת - גם זו נורת אזהרה:
אם אתם ממלאים אוויר לעיתים קרובות ללא סיבה נראית לעין, ייתכן שהצמיג איבד מהאטימות שלו. צמיגים סדוקים, בלויים או שנפגעו מבפנים - ייאבדו אוויר בהדרגה. גם אם לא מדובר בפנצ'ר של ממש, הסכנה ברורה: נסיעה בלחץ אוויר לא תקני עלולה לפגוע בהיגוי, בשחיקה וביציבות.

לסיכום:
צמיגים הם לא עוד פריט ברכב - הם קרש ההצלה הראשון שלכם על הכביש. אל תחכו לאירוע מסוכן כדי לטפל בהם. בדיקה תקופתית, תשומת לב לסימנים - והחלפה בזמן - יכולים להיות ההבדל בין נסיעה בטוחה לסטייה מסוכנת.

להמשך קריאה <
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
רכבתחזוקה
שידור חי