
חדשות בארץ

מאז הכרזת מצב החירום הביטחוני והפסקת הטיסות מנתב"ג ביום שישי האחרון, אלפי ישראלים מוצאים את עצמם תקועים מעבר לים, חסרי ודאות ונתונים לשינויים בלתי צפויים בלוח הטיסות. בין מבוטלים שנשארו בארץ לבין משפחות שמחכות לחזור הביתה - השאלה הבוערת היא: מהם זכויותיהם של הנוסעים?
עו"ד אהוד פאי, מומחה לדיני תעופה, קורא לממשלה ולחברות התעופה הישראליות להפעיל אחריות לאומית ולגלות סולידריות. לדבריו, אמנם הנוסעים לא יהיו זכאים לפיצוי כספי, אך חברות התעופה עדיין מחויבות למתן החזרים ושירותים חיוניים.
על פי חוק שירותי תעופה (הידוע גם כ"חוק טיבי"), כאשר טיסה מבוטלת או נדחית ביותר משמונה שעות, על חברת התעופה לספק לנוסעים אחד משני פתרונות: כרטיס חלופי או החזר כספי. בנוסף, היא מחויבת להעניק שירותי סיוע - לינה, מזון, תחבורה ושירותים נלווים - עד למועד הטיסה החלופית.
במקרים רגילים, החוק אף מזכה את הנוסעים בפיצוי כספי - בגובה של עד 3,580 שקל, בהתאם למרחק הטיסה. אלא שכאשר הביטול נובע מנסיבות חריגות שאינן בשליטת החברה - כמו מלחמה או סגירת שדה תעופה - היא פטורה מתשלום הפיצוי.
למרות הפטור מהפיצוי, חברות התעופה מחויבות עדיין לספק החזר כספי בגין הטיסה שבוטלה, תוך 21 יום מהפנייה בכתב, וכן להחזיר לנוסעים הוצאות לינה ומזון שנגרמו עד לטיסה החלופית. החובה הזו חלה גם כאשר הסיבה לביטול היא כוח עליון, כדוגמת מצב הלחימה.
ב-11 בפברואר נכנס לתוקפו תיקון לחוק התעופה - "תיקון מס' 2 והוראת שעה - חרבות ברזל", המאפשר לשר התחבורה, בעת מצב מיוחד בעורף ממושך, לשנות באופן זמני את הוראות החוק. נכון לרגע זה, צו כזה טרם הוצא - אך על פי עו"ד פאי, ניתן לצפות שיופעל רטרואקטיבית החל מפרוץ הלחימה מול איראן.
אם יופעל הצו, יוגבלו זכויות הנוסעים במספר דרכים:
שירותי סיוע - לינה במלון תוגבל לשני לילות בלבד.
פיצוי כספי - יבוטל עבור טיסות שבוטלו תוך התראה של שלושה ימים מראש, ואף באופן כוללני בתקופות שבהן נבצר מחברות התעופה לנהל לוחות טיסה תקינים.
יעד חלופי - חברות התעופה יורשו להפנות נוסעים ליעדים קרובים בלבד (יוון, קפריסין וכד'), במקום חזרה ישירה לישראל.
עו"ד פאי סבור שהממשלה חייבת להתערב: "אם החוק מתיר להפנות נוסעים ליעדים סמוכים - הממשלה מוכרחה לדאוג להשבתם לישראל. כמו כן, יש לוודא שמחירי הטיסות מיעדים אלו יישארו סבירים ולא יתגלגלו לרווחי עתק על חשבון הציבור."
לדבריו, יש גם לדאוג לאותם ישראלים שיידרשו לממן בעצמם לינות וארוחות מעבר לשני לילות - שכן רבים מהם אינם ערוכים להוצאות בלתי צפויות אלו. "אם המדינה לא מחזירה אותם בפועל - לפחות שתסייע במימון הסיוע המינימלי."
החוק, מדגיש פאי, אינו מחייב את חברות התעופה להשיב הוצאות נלוות כמו אובדן ימי עבודה, הזמנות מלון או כרטיסים לאטרקציות. הפסדים אלה נחשבים לנזקים עקיפים - ובדרך כלל לא מוכרים להחזר בבתי המשפט.
בשורה התחתונה: הנוסעים אולי לא יפוצו על הסבל, אך עדיין זכאים לסיוע, החזר והגינות בסיסית. השאלה שנותרה פתוחה - האם הממשלה תתייצב לצידם ברגע שבו הם הכי זקוקים לה?
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו