הילד לא מדבר? המחקר החדש שקובע: אתם יכולים לעזור לו כבר מהיום
ילד. (צילום: AlexSmith/shuttrstock)

חדשות בריאות

הילד לא מדבר? המחקר החדש שקובע: אתם יכולים לעזור לו כבר מהיום

בזמן שממתינים חודשים לקלינאית תקשורת - מחקר ישראלי מוכיח: עם הדרכה פשוטה, הורים יכולים להיות המטפלים הראשונים של ילדיהם

אלעד צור
הוספת תגובה
הילד לא מדבר? המחקר החדש שקובע: אתם יכולים לעזור לו כבר מהיום
ילד. (צילום: AlexSmith/shuttrstock)
אא

מערכת הבריאות הציבורית בישראל רוויה בעומסים, והדבר ניכר היטב בתחומי ההתפתחות של הגיל הרך. ילדים עם קשיים שפתיים - אשר לעיתים אינם מדברים כמצופה, מבינים הוראות באופן חלקי, או משתמשים במשפטים מצומצמים - נדרשים לטיפול קלינאי, אך הפער שבין האבחון לתחילת ההתערבות מתמשך לעיתים חודשים רבים, לעיתים למעלה משנה.

כעת, מחקר חדש שנערך בישראל שופך אור על אפשרות אחרת: הדרכת הורים שיטתית ומקצועית יכולה להשפיע באופן ממשי על התפתחות שפתית של ילדים - ולעיתים אף להיות אפקטיבית כמעט כמו טיפול קלינאי פרטני.

ההורים במרכז: לא מטפלים - אבל גם לא פסיביים

במהלך המחקר, שהתמקד בילדים בגילאי שנתיים עד ארבע, חולקו המשתתפים לשתי קבוצות. קבוצת אחת קיבלה טיפול ישיר ממטפל מוסמך. השנייה - לא קיבלה טיפול בילד עצמו, אלא כללה את ההורים במערך של הדרכות קבוצתיות, שנועדו להקנות להם כלים לפיתוח שיח יומיומי אפקטיבי עם הילד.

המפגשים כללו תרגול של שיחה בגובה העיניים, הרחבת אוצר מילים, עידוד הבעת רצונות, ושילוב של השפה בפעילויות משחק טבעיות. לא נדרש ציוד מיוחד - אלא תשומת לב, התמדה והכוונה.

הממצאים הדגימו שיפור משמעותי בשתי הקבוצות - גם בקרב הילדים שקיבלו גירוי שפתי מהוריהם בלבד, ולא במסגרת טיפול פורמלי.

לא תחליף - אבל בהחלט פתרון

המסקנה המרכזית שעלתה מהמחקר היא שההורה, כשהוא מקבל הכוונה ראויה, מסוגל להפעיל את הילד בהקשרים טבעיים - ודווקא בזכות האינטימיות, הקרבה, וההמשכיות - להניע שינוי שפה אפקטיבי.

חשוב לציין: החוקרים אינם טוענים כי מדובר בתחליף לטיפול מקצועי, אך מדגישים כי מדובר באפיק חשוב, במיוחד בתקופה שבה זמינות המטפלים מצומצמת. בגישה זו, הזמן שאחרים רואים כ"תקופת המתנה" - הופך בפועל ל"תקופת הכנה".

שפה היא לא רק דיבור - היא קשר

ילד שמתקשה להתבטא לא סובל רק מקושי טכני. הוא חש תסכול, בדידות, קושי להתחבר ולשחק. כשההורה לומד כיצד ללוות את התהליך מקרוב, לא רק כמאזין אלא כמי שמעודד, שואל ומוביל - הילד מרגיש שהוא לא לבד בתוך הקושי.

דווקא בתוך חיי היומיום - ברחצה, בארוחה, בסיפור שלפני השינה - יש להורה אין-ספור הזדמנויות להיות עבור הילד מעין "מגביר שפה". מה שנדרש, לפי המחקר, הוא לא תואר שני - אלא התמדה, סבלנות ולב פתוח.

במקום להמתין, להתחיל לעבוד

המציאות הקיימת אינה פשוטה: שירותי התפתחות הילד עמוסים, זמני ההמתנה ארוכים, והצורך האמיתי דוחק. המחקר מבקש להזכיר שהמענה לא חייב להגיע רק מבחוץ.

הורים לילדים עם קשיים שפתיים אינם חייבים לחכות בידיים כבולות. הם יכולים - עם מעט הכוונה - להפוך לשותפים מלאים בתהליך ההתפתחותי. ולא רק לקצר את ההמתנה - אלא גם להפוך אותה למשמעותית יותר.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי