לא נעים, לא חוקי, אבל אולי חסכוני: המושב הכי שנוי במחלוקת בתולדות התעופה חוזר
כרטיסי טיסה. (צילום: TravnikovStudio/shuttrstock)

לייף סטייל

לא נעים, לא חוקי, אבל אולי חסכוני: המושב הכי שנוי במחלוקת בתולדות התעופה חוזר

רעיון של מושב בעמידה מזעזע את דעת הקהל באירופה, אך הכחשות רשמיות חושפות: מדובר בקונספט בלבד, שעדיין רחוק מההמראה. כל מה שצריך לדעת - לפני שמתחילים לארוז

נעם ברקאי
הוספת תגובה
לא נעים, לא חוקי, אבל אולי חסכוני: המושב הכי שנוי במחלוקת בתולדות התעופה חוזר
כרטיסי טיסה. (צילום: TravnikovStudio/shuttrstock)
אא

גל דיווחים תקשורתי בימים האחרונים טלטל את הרשת והחזיר את אחד הפחדים הגדולים של נוסעי טיסות לואו-קוסט: מושבי עמידה במטוסים. לפי פרסומים באתרי חדשות אירופיים ובצהובונים דוגמת ה"סאן" הבריטי, כמה חברות תעופה צפויות להתחיל להשתמש ב־2026 בדגם שנוי במחלוקת בשם SkyRider 2.0 - מושב שנראה יותר כמתקן רכיבה מאולתר מאשר כספסל נוח לשהייה של שעות בגובה רב. אך מבירור עם גורמים בענף התעופה - לרבות הכחשות רשמיות מצד היצרנית עצמה - עולה כי מדובר בלא יותר מהתרעת סרק.

כך נולד הפחד מהשמיים

החשש הציבורי התעורר לאחר שפורסם כי מספר חברות אירופאיות שוקלות לכאורה להחליף את מושבי מחלקת התיירים בדגם "סקיי ריידר", מושב "חצי-עמידה" שעוצב לראשונה כבר ב-2012 על ידי חברת AvioInteriors האיטלקית. הדגם, שכבר בגרסתו הראשונה עורר תגובות חריפות מצד ארגוני צרכנים, אמור לאפשר לחברות להוסיף עד 20% מושבים נוספים בכל מטוס, תוך חסכון ניכר במשקל ובדלק.

עם זאת, הרעיון - שנשמע שייך לעידן של טיסות מסחריות צפופות ומצומצמות עוד יותר - נבלם בשנים האחרונות בגלל שורת מגבלות רגולטוריות. בראשן: תקני בטיחות מחמירים המחייבים מרחק מוגדר בין מושבים, מקום לאחסון אישי, ויכולת פינוי מהירה במקרי חירום - אתגרים שהסקיי ריידר לא מצליח לפתור.

הכחשה גורפת: לא בפיתוח, לא באישור

חברת AvioInteriors עצמה התייחסה בשבוע האחרון לדיווחים באופן חד משמעי. בפוסט שפרסמה באינסטגרם, נכתב: "הסקיי ריידר הוא מושג קונספטואלי - לא מוצר מוגמר, לא בפיתוח ולא בדרך לשימוש מסחרי. הוא נועד לבחון את גבולות הדמיון ולא לעבור לשלב ייצור". עוד הדגישו אנשי החברה כי מושב העמידה "מעולם לא קיבל אישור רגולטורי באף מדינה בעולם".

גם באתר חדשות התעופה המוביל Simple Flying פורסם כי אף לא אחד מהרגולטורים המרכזיים - לא סוכנות הבטיחות האווירית האירופית (EASA), לא מנהל התעופה האמריקני (FAA), ולא אף גוף אחר - לא העניק אישור למושב מסוג זה, ומדובר בפער נרחב בין רעיון תיאורטי לבין יישום אמיתי במטוסים מסחריים.

הניסיון הממשי: סוס ולא מושב

ב"דיילי מייל" הבריטי אף דווח על שיחה עם דובר החברה האיטלקית, שהודה כי ישב על המושב "רק כחמש דקות", והוסיף בחיוך ספקני: "אני רוכב על סוסים, אז בשבילי זה הרגיש נוח… אבל מי יודע איך תרגיש שלוש שעות על הדבר הזה?".

הפאניקה מוקדמת - אך הרעיון ממשיך לרחף

למרות ההכחשות והיעדר כל צעדים רשמיים מצד יצרניות המטוסים או חברות תעופה גדולות, נדמה שהרעיון של מושב בעמידה לא נעלם מן העולם - אלא ממשיך לצוץ מדי כמה שנים, כאילו כדי להזכיר לאן עוד אפשר לדחוס את נוסעי מחלקת התיירים. נכון לעכשיו, אין סיבה לחשש - השמיים עוד לא נראים צפופים עד כדי כך.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי