
כלכלה

מנת הפלאפל - מהסמלים המובהקים של המטבח הישראלי - מתייקרת, אך שומרת עדיין על מעמדה כאלטרנטיבה יחסית נוחה בכיס. מחקר עדכני שפורסם השבוע חושף את ממדי השינוי: מנת פלאפל בפיתה, שהייתה מתומחרת בשנת 2021 סביב 18 שקלים, נמכרת כיום (2025) במחיר ממוצע של 22 שקלים - עלייה של 22% בארבע שנים בלבד.
במבט ראשון מדובר בזינוק מדאיג, אך הנתונים המלאים מספקים הקשר רחב יותר: זהו שיעור התייקרות נמוך בהרבה בהשוואה למנות אחרות בענף המזון המהיר - כמו שווארמה, המבורגר ושיפוד פרגית - שהעלויות בהן זינקו בעשרות אחוזים ואף יותר.
מאחורי העלייה במחיר מסתתרות התייקרויות חדות כמעט בכל אחד ממרכיבי המנה. ראש וראשון להם - החומוס היבש, חומר הגלם המרכזי בייצור כדורי הפלאפל. מחירו עלה מ־12.14 ₪ לק"ג בשנת 2021 ל־18.08 ₪ כיום - זינוק של כמעט 49%.
גם הסלט הנלווה, שעד כה נחשב לזניח מבחינה תקציבית, הפך לגורם מכביד: העגבנייה זינקה ב־57%, המלפפון קפץ ב־67%, ורק הכרוב הלבן שמר על יציבות יחסית עם עלייה מתונה של כ־7%. יחד, ההתייקרות הממוצעת של ירקות הסלט עומדת על כ־44%.
ומה עם הפיתה והטחינה? גם הם לא נותרו מאחור. הטחינה הגולמית רשמה עלייה של 10%, הפיתות עלו ב־13.4%, והעלויות המשלימות הכוללות (פחמימה ורטבים) טיפסו בכ־11.7%.
לא רק המרכיבים עלו - גם ההוצאות התפעוליות של הדוכנים והמעדניות עלו בהתאם. כך למשל, עלויות החשמל (שמן הטיגון, מקררים, תאורה) עלו ב־16%, הוצאות הגז לבישול טיפסו ב־12%, והארנונה - זו שנראית תמיד בשוליים - נסקה ב־3.8%.
העלייה הבולטת ביותר נרשמה דווקא בסעיף השכר: שכר המינימום החודשי זינק מ־5,300 ₪ בשנת 2021 ל־6,247.67 ₪ ב־2025 - עלייה של 17.9%. גם השכר לשעה קפץ מ־29.12 ₪ ל־34.32 ₪. מדובר בנתונים שמשפיעים ישירות על כל שורת הרווח של בעלי עסקים קטנים, ובעיקר על עסקי רחוב.
בהשוואה למאכלים אחרים באותה קטגוריה - פלאפל, שווארמה, המבורגר, שניצל, פרגית - מנת הפלאפל דווקא שומרת על ריסון יחסי. ההמבורגר הממוצע עלה מ־39 ₪ ל־74 ₪ (90%), שווארמה בפיתה קפצה ב־47%, ובלאפה ב־29%. מנת שניצל בבאגט זינקה מ־35 ₪ ל־48 ₪ (20%), ושיפוד פרגית - מ־45 ₪ ל־59 ₪ (31%).
על הרקע הזה, העלייה של הפלאפל - 22% בלבד - נחשבת מתונה. לפי סקרי השוואה בתחום, העלות הממוצעת של מנות מזון מהיר בישראל עלתה בכ־39.8% בתקופה המקבילה - כמעט כפול מעליית מחיר הפלאפל.
האם הפלאפל ישמור על מעמדו כמנת העם? ייתכן, אך התלות של המרכיבים ביבוא בינלאומי, אקלים משתנה ועלויות עובדים - עשויות לשנות את התמונה. פלאפל אולי לא "יקר", אך הוא כבר לא המנה העממית הפשוטה של פעם.
יש שיאמרו כי החומוס שבכדור משקף את הכלכלה כולה: כשהגרגר מתייקר - הכל מרגיש פחות פשוט. ועדיין, אם לשפוט לפי התור בדוכן הפלאפל הקרוב לביתכם - הציבור, בינתיים, עוד סופג את העלייה, בחריף ובטחינה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו