יהדות
הרש"ר הירש הקדוש ידוע בפירושיו המרתקים לפרשיות התורה. אלו הם דבריו על הפסוקים הראשונים בפרשתנו, פרשת "שמיני".
העברת התפקיד ממשה לאהרן ולבניו נעשית דווקא ביום השמיני, וזה מכיוון שבשבעה ימים יש את עוצמת "השלמת המצב וההגעה לשלמות", והיום השמיני לוקח את המציאות שהושלמה - ומעלה אותה לדרגה נעלה יותר. הכהנים ישבו שבעה ימים, נערכו למעבר לתפקיד חדש, וביום השני נכנסו למציאות שתשנה את חייהם לנצח: קידוש חייהם לה' ולעמו.
אהרן הכהן מקריב בקורבנו הראשון "עגל בן בקר לחטאת ואיל לעולה". עגל בן בקר פירושו עגל בן שנתיים, וזה רגע לפני שהוא מגיע למדרגת "פר בן בקר", מדרגת ביניים מופלאה בה הכהן יכול כבר לייצג את עצמו, אך עדיין לא משרת בקודש באופן גמור. כאשר זה יקרה, הוא כבר יקריב "פר בן בקר", שפירושו פר שכבר יכול לפרות ולרבות, כלומר בר השפעה.
אהרן מקריב עגל לכפרה על חטא העגל, אבל בשתי בחינות שלו: כפרה על חטא העם, וכפרה על חטאו של אהרן, שלא נלחם בלחץ הציבורי ונכנע לו. אהרן לוקח את העגל, שעם ישראל הפכו לאלילים, ומוכיח לכולם שהוא שולט בו בצורה מוחלטת - ואז לוקח את דמו וזורק אותו, כלומר מבטל את המציאות כולה - של העגל ושלו - ומכניע אותה לה' יתברך. בלשון קודשו: "מתקדש ומצטרף לעבודת ה'". כך בוצע ביטול על ביטול לעבודת האלילים: תחילה הוא הושפל ע"י האדם הקרוב לה' יתברך, ואז נכנס גם אותו האדם והודיע: אני עבד ה' יתברך. עבור אהרן הכהן הכפרה מגיעה מכיוון אחר: ברגע של חולשה הוא כשל במשימת חייו - להידבק ברום מעלת ייעודו - ונכנע לרצון העם. עכשיו הוא מכריז בקול גדול: מעתה אהיה משרת ציבור נאמן, אבל זה יקרה בכך שאפעל כפי שצריך לפעול - אהיה מנחה העם בדרך בה עובדים את הקב"ה.
"השנה לא תגיעו לרשב"י? אנחנו נהיה שם בשבילכם!" לחצו כאן עכשיו למסירת שמכם!
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו