הרוע במצרים הוא (לא) נמצא אצלי
(צילום: GLF Media, shutterstock)

לקראת שבת

הרוע במצרים הוא (לא) נמצא אצלי

משה רבנו לא מקבל את התפקיד לפתוח את שלוש המכות הראשונות, למרות שהוא ממש רוצה. אבל איך הצרות בחיים, הקשיים והמכאובים. הם בשבילי?

ר. דניאל   
0
הרוע במצרים הוא (לא) נמצא אצלי
(צילום: GLF Media, shutterstock)
אא

השליחות בראי הפרשה – וארא

מה צריך לעשות כדי להצליח? הפרשה מלמדת אותנו להיות קשובים לעצמנו ובעיקר לזכור במה אנחנו טובים.

הכרת הטוב נועדה עבורי

על שלוש המכות הראשונות (דם, צפרדע וכינים) שהקב"ה מבקש לעשות, הוא מצווה את אהרן לבצע אותן בפועל. ידועים דברי רש"י שהסיבה לכך שאהרן מצווה ולא משה, היא העובדה שהיאור והעפר הגנו על משה בעבר. הן כשהושלך לתוכו בתיבה והן כשהיכה את המצרי וטמן אותו בעפר הארץ, ולכן כאות של הכרת הטוב - משה לא מכה את היאור ואת עפר הארץ בעצמו.

לכאורה מפתיע לחשוב שהקב"ה מבקש ממשה להכיר טובה כלפי דברים כמו יאור ועפר הארץ, הרי מכורח טבעם הדומם הם לא פעלו בעצמם להגן עליו, אין בהם שום צלם אנוש. הם לא "זקוקים" שמישהו יכיר להם טובה. וצריך להוסיף עובדה חשובה – משה רבינו ממשיך לראות ילדים נזרקים ליאור, המראות הקשים מקטנותו חוזרים אליו ומציפים בו רגשות שלילים. אם ככה, למה עדיין אהרן נשלח במקום משה לקיים את ציווי ה'?

אלא שהקב"ה רוצה להעביר פה מסר אחר - אם עשו לך טובה, דע את המשמעות שלה. הכרת הטוב לא נועדה לתגמל את מי שהיטיב איתו, היא נועדה עבור משה רבינו. כדי לעורר אצלו את הכרת הטוב על מה שקיבל.

אם כל כך רע במצרים, איך אני יוצא משם?

המצרים לא חסים על בני ישראל, הם ממררים את חייהם בעבודה קשה ומטילים גזרות קשות. בני ישראל נמצאים בשפל המדרגה, כבר לא מאמינים באף ישועה. וכל הדיבורים על גאולה רק מרחיקים אותם.

וכאן הקב"ה פונה למשה רבינו ואומר לו: גם אם היה לך משהו לא טוב בחיים, כדי לצאת ממצרים אתה צריך לנסות ולהסתכל איפה הקושי עזר לך. ליאור זורקים ילדים, והעפר הוא אבי הטומאה במצרים – ולמרות זאת הם הצילו אותך והגנו עליך.

איך אדם מפסיק להאמין שהוא רע ומתחיל להאמין שהוא טוב?

השפת אמת אומר: "בכל עת יש מצרים לכל איש ישראל, מצבים של צרה ויקח זמן עד שנבין שכל אחד צריך שתהיה לו איזו מצרים לעבור דרך מקומות צרים כדי להפוך את החושך לאור, ואת הצרות להרחבות".

אם אדם רוצה לעבור ממצב צר למצב של הרחבה, ממצב של עבד למצב של בן חורין, הוא צריך לראות את הדברים הטובים שבו ו"לנפח" אותם אצלו ולהעצים אותם בדיבורו.

נמחיש בדוגמה: אדם שרוצה לעבוד על מידה מסוימת בחיים והוא מנסה ומנסה ושוב נופל. אם יגיד לעצמו "היום הצלחתי כמה דקות להתגבר" – כלי זה יעזור לו להתעלות מעל אותה מידה מגונה, גם אם ההתגברות שלו ארכה דקות ספורות. כל דבר שהוא ידבר עליו יותר, יגדיל אותו, זה משהו שיגרום לו לראות את עצמו בעין טובה.

"מה שהיה, היה העיקר להתחיל מהתחלה": וכן אין ענין לראות מה היה בעבר. במקום לומר "לעצמו עד עכשיו לא הצלחתי", "אני לא מתפלל כמו שצריך" ו"יש טובים ממני" - לומר לעצמי שאני עושה את כל מה שאני יכול, שאני טוב במה שאני עושה, ולספור הצלחות קטנות. כי כל דבר שתתמקד בו הוא יגדל. להפוך מקום צר לרחב.

להצלחת החיילים, להשבת החטופים בריאים ושלמים, לרפואת כל החולים. לעילוי כל הנספים הי"ד וכן לגאולה השלימה

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי