
חדשות בעולם

יו"ר הפרלמנט האיראני, מוחמד באקיר קליבאף, הצהיר היום (רביעי) כי מזכר ההבנות שנחתם בין איראן לארצות הברית באיסלאמאבאד מהווה מבחינת טהרן הישג משמעותי והוכחה לכישלון המדיניות האמריקנית מול הרפובליקה האיסלאמית.
בנאומו בכנס ה-20 של איחוד הפרלמנטים של מדינות הארגון לשיתוף פעולה איסלאמי בבאקו שבאזרבייג'ן, אמר קליבאף: "מזכר ההבנות של איסלאמאבאד הפך להכרזה על תבוסת ארה"ב".
לדבריו, ההסכם מוכיח כי דיאלוג יכול להצליח רק כאשר "הצד השני מפסיק לנסות לכפות את רצונו ומקבל את זכויות איראן". עוד טען כי המזכר לא הושג כתוצאה מלחץ או כפייה, אלא בעקבות "עמידה, התנגדות וכוח".
המזכר, הכולל 14 סעיפים מרכזיים, נחתם באופן דיגיטלי לפני שבוע לאחר מגעים שנוהלו בתיווך פקיסטן, קטאר ומדינות נוספות. בין הסעיפים המרכזיים שנכללו בו: הפסקת תקיפות צבאיות מיידית וקבועה בכלל החזיתות, לרבות בלבנון, פתיחת מצר הורמוז לשיט חופשי ללא אגרות למשך לפחות 60 יום, הקלות בסנקציות, שחרור כספים מוקפאים ופתיחת חלון של 60 יום למשא ומתן על הסכם קבע שיעסוק גם בסוגיות הגרעין והזירה האזורית.
קליבאף, שעמד בראש צוות המשא ומתן האיראני, חתם על המסמך לצד סגן נשיא ארצות הברית ג'יי.די. ואנס. בטהרן מציגים את ההסכם כהישג אסטרטגי, בטענה שארצות הברית לא הצליחה להשיג את יעדיה המרכזיים, בהם שינוי המשטר באיראן, שליטה מלאה במצר הורמוז ופירוק מלא של מערך הטילים האיראני.
בנאומו התייחס קליבאף גם לסוגיה הפלשתינית, הדגיש את זכותם להגדרה עצמית וקרא להגברת שיתוף הפעולה הביטחוני והכלכלי בין מדינות מוסלמיות. בנוסף ציין כי "צירוף של הגנה חזקה, אחדות לאומית ודיפלומטיה" הוא הבסיס לביטחונה של איראן.
הדברים משקפים את הקו הרשמי של המשטר האיראני, המציג את ההסכם כהוכחה לכך שמדיניות ההתנגדות היא שהובילה, לטענתו, להישגים מול ארצות הברית.
מסרו שם של יקירכם שנפטר והעניקו לו זכות מיוחדת בעולם העליון >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו