
חדשות בעולם

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ פרסם היום הודעה דרמטית שבה הציג שורה של הבנות שהושגו לדבריו מול איראן, ובראשן התחייבות איראנית לפיקוח גרעיני מקיף ומתמשך.
"למרות מחאותיהם והצהרותיהם השקריות והסותרות, איראן הסכימה באופן מלא ומוחלט לפיקוח גרעיני ברמה הגבוהה ביותר גם בעתיד - לעד", כתב טראמפ.
לדברי הנשיא, ההסכמה האיראנית נועדה להבטיח את מה שהגדיר כ"הגינות גרעינית". במקביל הוא הבהיר כי אם טהרן תחזור בה מההבנות, המשך המגעים יעמוד בסימן שאלה.
"אם הם לא יסכימו לכך, לא יתקיים משא ומתן נוסף", הדגיש.
ההצהרה מגיעה לאחר ימים של שיחות בין משלחות אמריקניות ואיראניות שנערכו בשווייץ בתיווך קטאר ופקיסטן.
במקביל חשף טראמפ כי החליט שלא להטיל בשלב זה מצור ימי על מצר הורמוז, אחד מנתיבי הסחר החשובים בעולם. "בהתבסס על ויתורים גדולים אחרים שעושה איראן, הסכמתי לאפשר למצר הורמוז להישאר פתוח, ללא מצור ימי נוסף", כתב.
עם זאת, הוא הבהיר כי הכוחות האמריקניים יישארו בכוננות מלאה. "כל הספינות יישארו במקומן במידה ויהיה צורך להפעיל מחדש את המצור, דבר שנראה, בשלב זה, מאוד לא סביר".
מצר הורמוז נחשב לנקודת מעבר אסטרטגית עבור חלק משמעותי מאספקת הנפט העולמית, ולכן כל החלטה הנוגעת לפעילות בו זוכה לתשומת לב בינלאומית רחבה.
טראמפ התייחס גם להסדר הכלכלי שנרקם במסגרת ההבנות עם איראן וחשף מנגנון פיקוח חדש על הכספים שישוחררו.
"הכסף ו/או הסנקציות שמשרד האוצר האמריקני משחרר עוברים לחשבון נאמנות, הנשלט על ידי ארה"ב, וישמש לרכישת מזון ואספקה רפואית, אך ורק מארצות הברית", הסביר.
לדבריו, הכספים ישמשו לרכישת "תירס, חיטה ופולי סויה מהחקלאים האמריקאים הנפלאים שלנו - אלה דברים שאיראן זקוקה להם נואשות".
עוד הוסיף: "זהו משבר הומניטרי, ואני מרגיש שזה הכרחי לעזור, עכשיו, לפני שיהיה מאוחר מדי".
בממשל האמריקני הדגישו כי מנגנון הפיקוח נועד למנוע מצב שבו כספים שישוחררו לאיראן יגיעו לגורמי טרור.
סגן הנשיא ג'יי די ואנס אמר מוקדם יותר: "אם איראן תממן את חיזבאללה - לא נאפשר זרימת נכסים", והבהיר כי כל הקלה כלכלית תהיה תלויה בשינוי ממשי בהתנהלותה של טהרן.
ואנס גם אישר כי איראן הסכימה להזמין מחדש את פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית כבר השבוע, צעד שנחשב להתקדמות משמעותית בכל הנוגע לפיקוח הבינלאומי על תוכנית הגרעין.
בישראל עוקבים בדריכות אחר ההתפתחויות. לפי הכתבה, קיימת דאגה מפני הסכם שעלול שלא לספק מענה מלא לאיום הגרעין האיראני, לצד חשש מפערים בגישות בין ירושלים לוושינגטון.
על רקע זה צוטט לאחרונה ראש הממשלה בנימין נתניהו באומרו: "אנחנו צריכים להשתחרר מהתלות באמריקאים ולבנות מערך חימוש עצמאי שלנו".
את הודעתו סיים טראמפ במסר אופטימי: "השיחות מתקדמות כשורה", והוסיף: "תודה על תשומת הלב שלכם לעניין זה".
למרות ההתקדמות שעליה דיווח הנשיא האמריקני, שאלות רבות בנוגע לפרטי ההבנות, למנגנוני הפיקוח וליכולת האכיפה שלהן עדיין נותרו פתוחות.
מסרו שם של יקירכם שנפטר והעניקו לו זכות מיוחדת בעולם העליון >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו