מאחורי הקלעים בשווייץ: ארה"ב ואיראן מקדמות הבנות חדשות, ישראל עוקבת בדריכות
(צילום: lev radin/shutterstock)

חדשות בעולם

מאחורי הקלעים בשווייץ: ארה"ב ואיראן מקדמות הבנות חדשות, ישראל עוקבת בדריכות

בכירי איראן כבר עזבו את אתר השיחות, אך המגעים נמשכים. קו תקשורת חדש במצר הורמוז, מנגנון תיאום בלבנון ופגישות חשאיות עם בכירים אמריקנים מעוררים עניין בירושלים

אוריאל פדרמן
הוספת תגובה
מאחורי הקלעים בשווייץ: ארה"ב ואיראן מקדמות הבנות חדשות, ישראל עוקבת בדריכות
(צילום: lev radin/shutterstock)
אא

השיחות בין ארצות הברית לאיראן באתר הנופש בורגנשטוק שבשווייץ נמשכות גם לאחר עזיבתם של בכירים איראנים מהמתחם. כלי תקשורת באיראן דיווחו הבוקר כי יו"ר הפרלמנט מוחמד באקר קאליבאף ושר החוץ עבאס עראקצ'י עזבו את המקום, בעוד סגן נשיא ארצות הברית ג'יי די ואנס נותר בשווייץ להמשך המגעים.

למרות עזיבת הבכירים, הצדדים צפויים להמשיך בימים הקרובים בדיונים מקצועיים שמטרתם לגבש מנגנונים מעשיים ליישום ההבנות שהושגו עד כה. גורם אמריקני המעורה בפרטי השיחות אמר כי במהלך הדיונים אמש נרשמה התקדמות במספר סוגיות מרכזיות, ובהן המצב בלבנון והמתיחות סביב מצר הורמוז.

אחת ההבנות הבולטות שעליהן הוכרז היא הקמת "קו תקשורת לניהול תקריות" במצר הורמוז. קטאר ופקיסטן, המשמשות כמתווכות בין הצדדים, מסרו כי המנגנון נועד למנוע חיכוכים ואי הבנות באזור ולהבטיח את חופש השיט במעבר הימי האסטרטגי לאורך תקופת תוקפו של מזכר ההבנות שנחתם.

הסוגיה סביב מצר הורמוז הפכה בשבועות האחרונים לאחד ממוקדי המחלוקת המרכזיים, לאחר שבאיראן השמיעו איומים חוזרים על סגירתו. גורמים אמריקניים הבהירו כי לטהרן אין יכולת מעשית לחסום את התנועה הימית במעבר. מנגד, באיראן המשיכו להעביר מסרים תקיפים. יו"ר ועדת הביטחון הלאומי והמדיניות החוץ בפרלמנט האיראני, איברהים עזיזי, הצהיר כי "מצר הורמוז אינו הקזינו של אף אחד" והבהיר כי ההחלטות בנושא יתקבלו בטהרן.

במקביל הודיעו המתווכות על הקמת "תא למניעת חיכוך" בלבנון, שמטרתו לעסוק בשמירת הפסקת האש ובמניעת הסלמה מחודשת בגזרה. בהודעה שפורסמה לא נמסרו פרטים על אופן פעילותו של המנגנון, וגם זהות הגורמים שייקחו בו חלק לא פורסמה.

היעדר התייחסות מפורשת לישראל או לחיזבאללה במסגרת ההכרזה עורר שאלות רבות. בירושלים טרם פרסמו תגובה רשמית למהלך, מלבד הדחייה הפומבית של הדרישות לנסיגה מדרום לבנון. בשלב זה לא ברור כיצד צפוי המנגנון לפעול ומה תהיה השפעתו על חופש הפעולה של ישראל בגזרה.

על רקע ההתפתחויות, קיים הלילה ואנס שיחה עם נשיא לבנון ג'וזף עאון. על פי הדיווחים, השניים דנו במאמצים לשמור על הפסקת האש במדינה. לשיחה הצטרפו גם ג'ארד קושנר וראש ממשלת קטאר מוחמד אל ת'אני, המעורבים במאמצי התיווך.

במקביל, באיראן הציגו את ההתפתחויות כהישג מדיני. שר החוץ עראקצ'י הגדיר את מנגנון התיאום בלבנון כ"המבחן האמיתי הראשון" של ההבנות שהושגו. לדבריו, כבר נרשמו תוצאות כלכליות ראשונות, ובהן שחרור חלק מהנכסים האיראניים שהוקפאו. בנוסף טען כי הוסרו מגבלות על ייצוא נפט ומוצרי פטרוכימיה וכי החל תהליך שיקום כלכלי רחב יותר.

לפי דיווחים באיראן, במהלך השהות בשווייץ התקיימה גם פגישה ישירה בין ואנס, ג'ארד קושנר וסטיב וויטקוף לבין קאליבאף ועראקצ'י. בתיעוד שפורסם מהמקום נראו ואנס ועראקצ'י באותו חדר, אולם לפי הגרסה האיראנית הם סירבו להצטלם יחד. בהמשך פורסמו גם תמונות מהמלון שבהן נראו ואנס, קושנר וראש ממשלת קטאר במהלך התייעצויות.

השיחות הטכניות צפויות להימשך לאורך השבוע, במטרה לגבש את הפרטים המעשיים של מזכר ההבנות ולהקים צוותי עבודה משותפים. על פי הדיווחים בטהרן, בראש המשלחת המקצועית של איראן יעמוד סגן שר החוץ כאזם גריבאדי, לצד מומחים מתחומי הכלכלה, המשפט והמדיניות.

בישראל ממשיכים לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס אמש למצב בלבנון והבהיר כי ישראל תפעל להסרת האיום הנשקף מגבולה הצפוני כפי שכל מדינה הייתה פועלת מול איום דומה. אף שלא התייחס ישירות לשיחות בשווייץ, דבריו נתפסו כהדגשה שישראל לא תוותר על חופש הפעולה הביטחוני שלה בלבנון.

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי