יהדות
כולנו מבקשים בכל יום לזכות לחיים טובים ולברכה והצלחה בכל מעשה ידינו. אך לעיתים אדם מוצא את עצמו מול קשיים או ייסורים שפוקדים אותו והוא תוהה לעצמו מדוע זה קורה. הגמרא הקדושה נותנת לנו הדרכה ברורה מאוד במצבים הללו. בגמרא כתוב שאם אדם רואה שדברים קשים עוברים עליו הוא צריך בראש ובראשונה לפשפש במעשיו ולבדוק היכן הוא טעה. אך הגמרא ממשיכה ושואלת מה קורה במצב שבו אדם בדק וחיפש ולא מצא שום עוון ברור בידו. במקרה כזה אומרת הגמרא שיש לתלות את הדבר בביטול תורה.
כאן עולה שאלה גדולה שרבים מתחבטים בה. אם האדם בדק את מעשיו ולא מצא כלום, איך פתאום מתגלה ביטול תורה? הרי אם הוא היה מבטל תורה הוא היה אמור למצוא זאת כבר בבדיקה הראשונה. מדוע ביטול התורה נחשב לדבר שנסתר מהעין עד כדי כך שצריך להגיע למסקנה הזאת רק אחרי שלא נמצא שום דבר אחר?
הגאון הצדיק חכם ניסים בן שמעון הבהיר חידוש מטלטל המבוסס על דברי הספר הקדוש פתח הדביר. ההסבר הוא שביטול תורה אינו רק המצב המוכר שבו אדם יושב בבטלה במקום ללמוד. ישנו סוג אחר של ביטול תורה שהוא הרבה יותר דק ומתוחכם. הכוונה היא למצבים שבהם אדם היה צריך לבטל את לימוד התורה שלו ובפועל הוא לא ביטל אותו.
זה נשמע מפתיע מאוד. איך ייתכן שלימוד תורה ייחשב כביטול תורה? התשובה נעוצה בזמנים ובמועדים שההלכה קבעה לנו. חכם ניסים מסביר כי ישנם זמנים מסוימים שבהם התורה מצווה עלינו להפסיק את הלימוד העצמי שלנו כדי להתרכז במצווה אחרת המוטלת עלינו באותו רגע.
ניקח לדוגמה את זמן חזרת השליח ציבור בתפילת העמידה או את זמן קריאת התורה בבית הכנסת. באותם רגעים קדושים ההלכה קובעת כי על הציבור להקשיב לנעשה ולא לעסוק בדברים אחרים. והנה מגיע אדם שרוצה לנצל כל רגע ללימוד והוא פותח ספר חוק לישראל או מתחיל לקרוא תהילים. אולי הוא אפילו מחליט לקרוא שנים מקרא ואחד תרגום בדיוק כשהחזן מתפלל או כשהקורא בתורה עומד על הבימה. האדם הזה בטוח בליבו שהוא עושה מעשה נאצל ושהוא מנצל את הזמן ללימוד תורה קדוש.
אבל האמת היא שזהו בדיוק הביטול תורה שעליו מדברת הגמרא. מכיוון שבאותו זמן הוא היה מחויב לבטל את לימודו האישי כדי להקשיב לתפילה או לקריאה והוא בחר להמשיך ללמוד הרי שהוא עבר על רצון השם באותה שעה. הוא עושה חוכמות במקום שבו אסור לעשותן. כאשר אדם מתעסק בלימוד בזמן שאסור ללמוד בו זהו ביטול תורה של מה שהיה צריך לבטל ולא ביטל.
המסר שחכם ניסים מעביר חשוב במיוחד עבורנו שאנו שואפים לעלות במסילה העולה בית אל. לעיתים היצר הרע מנסה להפיל אותנו דווקא דרך המצוות. הוא גורם לנו לחשוב שאנחנו צדיקים גדולים יותר מההלכה הפשוטה. עלינו לזכור שהעיקר הוא לעשות את רצון השם בדיוק כפי שנצטווינו. אם עכשיו הזמן להקשיב לקריאת התורה אז הלימוד הכי גדול הוא השתיקה וההאזנה. אל לנו לחפש דרכים מתוחכמות לעקוף את הסדר שהנחילו לנו חכמינו כי בסופו של דבר זהו הביטול תורה האמיתי שיכול להביא על האדם קשיים מבלי שיבין כלל היכן טעה.
אחים יקרים הבה נקבל על עצמנו לדקדק במצוות התפילה והקריאה כהלכתן ולא לנסות להיות חכמים יותר מהתורה עצמה. כשאנחנו עושים את רצון השם בזמן הנכון ובמקום הנכון אנחנו פותחים לעצמנו את שערי הברכה וההצלחה ומסירים מאיתנו כל מיני ייסורים ועיכובים.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו