חנוכה
בחסדי שמיים, זכינו להיכנס לימי החנוכה המקודשים, ימים המוארים באור עליון וגילוי שכינה. ימים אלה טומנים בחובם סוד עמוק ויוצא דופן, כולנו מכירים את הכלל הבסיסי בעבודת השם ובהנהגת העולם: הקדוש ברוך הוא הטביע טבע לפיו האדם צריך לפעול תחילה, ורק לאחר שנעשה הצעד הראשון מצדנו, יתברך שמו ישלים את המלאכה. זוהי הדרך שבה עלינו לנקוט ביוזמה הרוחנית, כפי שנאמר "שובה אליי ואשובה עליכם".
הצל הדבק באדם
כדי להבין את העיקרון הזה באופן המדויק ביותר, דוד המלך עליו השלום לימדנו משל חשוב: "השם צילך על יד ימינך". הקב"ה הוא למעשה הצל שלנו. והרי אין זה הגיוני שצלו של אדם יתחיל לרוץ כאשר האדם הולך בקצב רגיל, ואין זה מתקבל על הדעת שהצל יודיע פתאום לאדם: "התעייפתי". הצל תמיד מגיב אך ורק למהלכיו של האדם. כך גם דרך הפעולה הסטנדרטית של הקדוש ברוך הוא: אנו יוזמים, ורק אז הוא נענה ומגיב.
ראינו דוגמאות מובהקות לעיקרון הזה בנסים הגדולים שאירעו לעם ישראל בעבר. אם נתבונן בגאולת מצרים, הרי שבני ישראל הרימו קול צעקה, התפללו בכוונה עמוקה, ורק אז זכו למענה ולנס הגדול של יציאה לחירות. בדומה לכך, גם בנס פורים ראינו התעוררות מלמטה. עם ישראל לבש שק ואפר והתפלל לשם יתברך, והקב"ה שמע את התפילה והצילם מיד המן הרשע. בשני המקרים הללו, הישועה הגיעה לאחר מאמץ רוחני, תפילה ובקשה מצידו של עם ישראל.
נס חנוכה: הישועה שמעל הטבע
אך נס חנוכה, שונה לחלוטין מכל הדוגמאות הללו. כאן טמון סוד ימי האור הללו. בזמן נס החנוכה, הגזירה הקשה ביותר הייתה על היהודים שהתבוללו והתרחקו מן המסורת, המכונים "מתייוונים". באופן מפתיע, אותם מתייוונים נותרו במרדם. הם לא עשו תשובה, לא חזרו למוטב, ולא עשו את אותו "צעד ראשון" שהיה מצופה מהם כתנאי לשינוי.
ובכל זאת, על אף שהם לא קיימו את הכלל של "שובה אליי", הקדוש ברוך הוא עשה להם נס אדיר וגדול. זוהי מהותו וייחודו של חג החנוכה. הקדוש ברוך הוא בחר לבצע נס, אפילו לאותם אנשים שלא מגיע להם, שהם לא עשו את המעשה הנדרש.
הזדמנות בלתי חוזרת
וכאן המסר המטלטל: העיקרון הזה אינו תקף רק לימים ההיסטוריים. גם בזמן הזה, בימי החנוכה הנוכחיים, אנו יכולים לזכות לקבל ישועות מעל דרך הטבע, אפילו אם בלבנו אנו יודעים שאנחנו לא עומדים במדרגה הרוחנית הראויה. חנוכה הוא הזמן שבו שערי שמיים נפתחים בחסד עצום, והקב"ה מרעיף עלינו ישועות וניסים, גם כשאנו לא מבקשים וגם כשאנו מרגישים ש"לא מגיע לנו".
פראייר מי שלא מנצל את ימי החנוכה הקדושים האלה לבקש כמה שיותר. אף על פי שאיננו זכאים לכך מצד המעשים שלנו, בעזרת השם נזכה לראות ישועות גדולות המגיעות אלינו בחסד עליון ובלתי מותנה. ימים אלו הם הזדמנות לקבל אור וישועה במתנה גמורה.
מתחילים את השנה עם זכויות של זיכוי הרבים וזוכים בשפע עצום - לחצו כאן >>>
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו