הרב יוסף ביטון מגלה את הסוד הקבלי במעשה בראשית
הרב יוסף ביטון מגלה את הסוד הקבלי במעשה בראשית

יהדות

25 שנה טיסה לשמש: הרב יוסף ביטון מגלה את הסוד הקבלי במעשה בראשית

חכמי הקבלה גילו מדוע התורה האריכה כל כך בסיפור הבריאה, ואיך ההתבוננות בשמיים ובכוכבים יכולה לשנות את התודעה ולקרב את האדם אל יראת הרוממות ואל הבורא.

עידו לוי
הוספת תגובה
 הרב יוסף ביטון מגלה את הסוד הקבלי במעשה בראשית
הרב יוסף ביטון מגלה את הסוד הקבלי במעשה בראשית
אא

מדוע, לפי הקבלה, התורה כל כך מאריכה במעשה בראשית?

"בספרי על פרשיות השבוע, 'חזון יוסף', כתבנו בעניין זה, שרבותינו הקדושים מבארים שאי אפשר להגיע למדרגה שנקראת 'יראת הרוממות' - לירא את ה' מחמת הרוממות שלו - אלא על ידי התבוננות במעשה בראשית, כלומר, אם אדם לא יושב ומתבונן במעשה שמיים וארץ, 'מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ', מה זה מערכת השמש, הירח, הגלקסיות, הכוכבים; ישנם כוכבים שהאור שלהם נמצא בדרך לכדור הארץ מתחילת הבריאה, ועדיין האור הזה לא הגיע לכאן ולכן הכוכבים האלה עדיין לא נראים לעינינו.

מהירות האור שהיא 300,000 קילומטר לשנייה; וכל זה עדיין בעולם העשייה! אומרים המקובלים: כל הגלקסיות וכל הכוכבים ומערכת השמש נמצאים במרחק 150 מיליון קילומטר מכאן, להמחשה: אם אדם עולה על מטוס בדרך לשמש, לוקח לו 25 שנה הלוך ו־25 שנה חזור, כלומר, אם מכניסים תינוק הלוך וחזור, הוא חוזר בגיל 50.

כשאדם מתבונן במעשה בראשית, הוא יזכה לנאמר בפסוק 'כּחַֹ מַעֲשָיׂו הִגיִּד לְעַמּוֹ לָתֵת לָהםֶ נחֲַלַת גּוֹיםִ', ורק כך אפשר להכניע את החיצונים ואת כל המפריעים לאדם לעבוד את ה' יתברך.

וכך כותב במפורש השל"ה הקדוש: 'מיד בקוּמו ממיטתו, יתבונן במעשה שמיים וארץ'. וזו הייתה הגדלות של כל ענקי העולם, זה כל הסוד של ההתבודדות, וזו בין השאר, מעלתו של דוד המלך עליו השלום, וכך הוא חיבר את ספר התהילים, על ידי התבוננות בבריאה.

וזאת הסיבה שה' יתברך האריך במעשה בראשית, אף על פי שלכאורה אין שם מצוות. אבל ההבנה הזאת, היא כמו הקדמה למצוות, והיא חשובה לא פחות. כי בזכות ההתבוננות במעשה בראשית אדם קונה יראת הרוממות - ואיתה הוא יוצא לקיום המצוות".


מהי ההבנה הפנימית בחטא עץ הדעת, וכיצד הוא משפיע עלינו עד היום?

"לפני חטא אדם הראשון, הבחירה הייתה בין אמת ושקר. הדברים היו ברורים - שחור או לבן. כלומר, לא הייתה את התסבוכת שאנחנו חיים בה היום: הערבוב הזה, הספקות, ההתלבטויות, מה כן נכון ומה לא נכון.

לאחר חטא עץ הדעת, כל המציאות התערבבה בין טוב לרע. לכן, אם נתבונן בעומק, בכל מציאות שנסתכל עליה, נראה שיש בה טוב ורע. בכל דבר ודבר בבריאה - בך, באישה, בילדים, בשכנים, בחברי הקהילה שבבית הכנסת - ובכל מקום ומקום, יש טוב ורע מעורבבים.

וכאן הבחירה של האדם: איפה אתה בוחר לחיות? במה אתה בוחר להתרכז - בטוב או ברע? הבחירה בטוב מולידה שמחה, רוגע, שלווה.

אבל דבר נוסף שהוא חשוב מאוד, והוא השלב המעשי: כדי לבצע פעולות שיהיו על הצד הנכון והטוב, ולא להיפגע מהרע שמעורבב - חייבים להיות צמודים ל'שולחן ערוך' ולרבותינו הפוסקים, שהם ביררו את האמת בכל הליכות האדם, מקומו בבוקר ועד שעולה על משכבו.

אם אדם צמוד לאמת שגילו לנו חכמי הדורות, הוא זוכה לברר את הטוב מהרע וזוכה להידבק בטוב מבחינה מעשית - לא רק ברמת ההסתכלות וההתמקדות בטוב.

וכמובן, במקומות שיש בהם ספק, להביא העניין בפני מורה הוראה, דיין, תלמיד חכם, שיברר את העניין ויורה מה לעשות. כשאדם חי כך הוא זוכה להיות דבוק בטוב, וכך הוא בעצם מתקן את חטא עץ הדעת".

להמשך קריאה
מצאתם טעות בכתבה? כתבו לנו
שידור חי